[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 13، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1399 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 628-638 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و درمان فرا شناختی بر عود افکار منفی دانش آموزان استعداد درخشان با اختلال اضطراب و افسردگی همایند
زهره هاشمی
دانشگاه مراغه ، zhashemi1320@gmail.com
چکیده:   (416 مشاهده)
تحقیقات نشان می‌دهند که بندرت می‌توان اضطراب را به تنهایی تشخیص داد و اختلالات اضطرابی و افسردگی همبودی بالایی دارند. این پژوهش به منظور  بررسی  اثربخشی آموزش حل مسئله به روش شناختی اجتماعی و مهارت های فرا شناختی  بر نگرانی و نشخوار فکری  دانش آموزان استعداد درخشان  انجام شد.
   روش‌ها: فرضیه های این پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه چند گانه ی پلکانی طی 8 جلسه بر روی شش دانش آموز استعداد درخشان مراغه (دبیرستان شهید بهشتی) به صورت نمونه گیری هدفمند مورد بررسی قرار گرفت.  از پرسشنامه های ی نگرانی پنسیلوانیا (میر و همکاران، 1990) و نشخوار فکری(نولن- هوکسیما و مورو، 1991) استفاده شد. درمان فراشناخت و  حل مساله  به صورت فردی اجرا شد. پرسشنامه ها  در خط پایه، انتهای درمان و پیگیری یک ماهه تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل نموداری و ترسیمی  و  از شاخص درصد بهبودی استفاده شد.
   یافته‌ها: :  درمان فراشناخت و آموزش حل مساله به طور معنی داری موجب کاهش شدت نگرانی و نشخوارفکری در مرحله پس از درمان و پیگیری شدند به طوری که به ترتیب در گروه فراشناخت و حل مساله درصد بهبودی برای 6 آزمودنی در متغیر نگرانی 2/57 درصد و 6/51 درصد و در متغیر نشخوارفکری 6/59 درصد و 66 درصد به دست آمد.
   نتیجه‌گیری: به عنوان نتیجه گیری می‌توان گفت آموزش ذهن آگاهی  و چالش با باورهای مثبت و منفی فراشناخت می‌تواند در کاهش نگرانی، نشخوار فکری دانش آموزان استعداد درخشان تاثیر  بلند مدت تری داشته باشد. 

 
واژه‌های کلیدی: آموزش حل مسئله، درمان فراشناختی، نگرانی، نشخوار فکری، اضطراب، افسردگی.
متن کامل [PDF 476 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1398/2/31 | پذیرش: 1398/3/18 | انتشار: 1399/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi Z. The Effectiveness of training problem solving skills and metacognitive therapy on the recurrence of negative thoughts in students with brilliant talent with anxiety and depression disorder. Educ Strategy Med Sci. 2021; 13 (6) :628-638
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2159-fa.html

هاشمی زهره. اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و درمان فرا شناختی بر عود افکار منفی دانش آموزان استعداد درخشان با اختلال اضطراب و افسردگی همایند. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (6) :628-638

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2159-fa.html



دوره 13، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4311