دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ، parenazbanisi2017@gmail.com
چکیده: (229 مشاهده)
مقدمه: انگیزش پیشرفت و رضایت آموزشی پایین نقش مهمی در افزایش استرس و کاهش تمایل به تحصیل دارد و یکی از راهکارهای بهبود آنها آموزش مدیریت استرس است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر انگیزش پیشرفت و رضایت آموزشی از دانشگاه در دانشجویان پزشکی انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 50 نفر بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با روش آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهنآگاهی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای انگیزش پیشرفت (هرمانز، 1970) و رضایت آموزشی از دانشگاه (دهقانی و همکاران، 1393) استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 17 و به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل از نظر انگیزش پیشرفت و رضایت آموزشی از دانشگاه تفاوت معناداری داشتند. یعنی، روش آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهنآگاهی باعث افزایش انگیزش پیشرفت (001/0 P<,183/29F=) و رضایت آموزشی از دانشگاه (001/0 P<,760/36F=) در دانشجویان پزشکی شد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، پیشنهاد میگردد که روانشناسان و مشاوران تحصیلی برای افزایش انگیزش پیشرفت و رضایت آموزشی از دانشگاه میتوانند از روش آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهنآگاهی در کنار سایر روشهای آموزشی استفاده کنند.
Banisi P. Effectiveness of Stress Management Training based on Mindfulness on Achievement Motivation and Educational Satisfaction from University in Medical Students. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (3) :256-264 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2178-fa.html
بنیسی پریناز. اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر انگیزش پیشرفت و رضایت آموزشی از دانشگاه در دانشجویان پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (3) :256-264