1- دانشکده علوم پزشکی 2- دانشکده علوم پزشکی ، Afra-a@ajums.ac.ir
چکیده: (851 مشاهده)
مقدمه و هدف: دانشجویان اتاق عمل از نظر توانایی و استعداد یادگیری بسیار مشابه هم هستند اما در پیشرفت درسی آنان در طول دوران تحصیلی، تفاوتهای چشمگیری بوجود میآید که میتواند بازتابی از تفاوت در انگیزه تحصیلی آنان باشد. با توجه به اهمیت فراوان انگیزه در پیشرفت، فرایند یاددهی-یادگیری، برنامهریزی و اجرای برنامههای آموزشی مطالعه حاضر با هدف «بررسی ارتباط انگیزه تحصیلی با انتظارات-پیامد تحصیلی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل استان خوزستان» انجام شده است.
روش کار: این پژوهش توصیفی-مقطعی با مشارکت 225 نفر از دانشجویان اتاق عمل دانشگاههای شهرهای مختلف استان خوزستان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انجام شد. سپس فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه انگیزش تحصیلی و پرسشنامه انتظارات- پیامد دانشجو توسط دانشجویان تکمیل گردید. جهت آنالیز دادهها از نرم افزار spss نسخه 19، آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که 6/83 درصد از دانشجویان دارای انگیزه بسیار خوب، 6/15 درصداز دانشجویان دارای انگیزه متوسط و 9/. درصد دارای انگیزه ضعیف بودند. میانگین و انحراف معیار نمره انگیزش تحصیلی در تمام دانشجویان به ترتیب 15/25 ±62/135 بود. در نهایت؛ رابطه بین تمام زیر مقیاسهای انگیزش تحصیلی و انتظار پیامد بین دانشجویان اتاق عمل خوزستان در تمام سالهای تحصیلی، معنیدار شده است(p<./05) و (r=. /46).
نتیجهگیری: باتوجه به معناداری رابطهی بین انگیزه تحصیلی با انتظار-پیامدتحصیلی در بین دانشجویان اتاق عمل استان خوزستان؛ عوامل انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی تاثیر میگذارند. بدیهی است که نظامهای آموزشی باید بر تلاش خود جهت ارتقاء انگیزه تحصیلی دانشجویان، آموزش و مولفههای مربوطه یعنی فراگیر، فرادهنده، محیط و امکانات آموزشی بیافزایند.
seneysel bachari S, afra A, rahimi V. Investigating the relationship between academic motivation and expectations and academic outcomes of undergraduate students in operating room of Khuzestan province .. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (5) :430-437 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2191-fa.html
سنیسل بچاری شیما، افرا ارغوان، رحیمی ویدا. بررسی ارتباط انگیزه تحصیلی با انتظارات-پیامد تحصیلی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل استان خوزستان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (5) :430-437