1- دانشگاه کاشان ، As_Jafari@sbu.ac.ir 2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده: (1658 مشاهده)
مقدمه:سرزندگی تحصیلی پاسخ مثبت و سازنده انطباقی به مشکلات و چالشهای دوران تحصیل است و تحت تاثیر ویژگی های شخصیتی و عوامل انگیزشی قرار دارد. از این رو پژوهش حاضر باهدف پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس تیپهای شبانهروزی صبحگاهی- شامگاهی با نقش واسطهای انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری انجام شد. روشها:روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 97 - 1396 بودند. طبق جدول کرجسی و مورگان، 181 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری، تیپهای صبحگاهی- شامگاهی هورن و استبرگ و انگیزش پیشرفت هرمنس را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسه مراتبی تحلیل شدند. یافتهها:تیپهای شبانهروزی صبحگاهی- شامگاهی و انگیزش پیشرفت پیشبینی کننده مثبت و معنیدار سرزندگی تحصیلی هستند (01/0>P ). همچنین انگیزش پیشرفت روی رابطه تیپهای شبانهروزی صبحگاهی- شامگاهی و سرزندگی تحصیلی نقش واسطهای دارد (01/0>P ). نتیجهگیری:تیپ شخصیتی صبحگاهی با سرزندگی تحصیلی بالا رابطه دارد. تیپهای صبحگاهی- شامگاهی از طریق انگیزش پیشرفت، سرزندگی تحصیلی را بیشتر پیشبینی میکنند. به منظور افزایش سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری، پیشنهاد میشود علاوه بر نقش تیپهای صبحگاهی- شامگاهی، زمینه ارتقاء انگیزش پیشرفت نیز فراهم شود.
Jafari A, Akbari M. The Prediction of Academic Buoyancy Based on Types of Morning- Evening with Mediating Role of Achievement Motivation in Nursing Students. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (3) :252-259 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2251-fa.html
جعفری اصغر، اکبری مرضیه. پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس تیپهای شبانهروزی صبحگاهی- شامگاهی با نقش واسطهای انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (3) :252-259