[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1401 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 259-252 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس تیپ‌های شبانه‌روزی صبحگاهی- شامگاهی با نقش واسطه‌ای انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری
اصغر جعفری 1، مرضیه اکبری2
1- دانشگاه کاشان ، As_Jafari@sbu.ac.ir
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (1019 مشاهده)
مقدمه: سرزندگی‌ تحصیلی پاسخ مثبت و سازنده‌ انطباقی به مشکلات و چالش‌های دوران تحصیل است و تحت ‌تاثیر  ویژگی های شخصیتی و عوامل انگیزشی قرار دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی سرزندگی‌ تحصیلی بر اساس تیپ‌های شبانه‌روزی صبحگاهی- شامگاهی با نقش واسطه‌ای انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش‌ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 97 - 1396 بودند. طبق جدول کرجسی و مورگان، 181 دانشجو به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تک‌مرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌های سرزندگی ‌تحصیلی دهقانی‌زاده و حسین‌‌‌‌چاری، تیپ‌های صبحگاهی- شامگاهی هورن و استبرگ و انگیزش پیشرفت هرمنس را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسه مراتبی تحلیل شدند.
یافته‌ها: تیپ‌‌های شبانهروزی صبحگاهی- شامگاهی و انگیزش پیشرفت پیش‌بینی کننده‌‌ مثبت و معنی‌دار سرزندگی ‌تحصیلی هستند (01/0>P ). همچنین انگیزش پیشرفت روی رابطه تیپ‌های شبانهروزی صبحگاهی- شامگاهی و سرزندگی ‌تحصیلی نقش واسطه‌ای دارد (01/0>P ).
نتیجه‌گیری: تیپ شخصیتی صبحگاهی با سرزندگی تحصیلی بالا رابطه دارد. تیپ‌های صبحگاهی- شامگاهی از طریق انگیزش پیشرفت، سرزندگی ‌تحصیلی را بیشتر پیش‌بینی می‌کنند. به ‌منظور افزایش سرزندگی‌ تحصیلی دانشجویان پرستاری، پیشنهاد می‌شود علاوه بر نقش تیپ‌های صبحگاهی- شامگاهی، زمینه ارتقاء انگیزش پیشرفت نیز فراهم شود.
واژه‌های کلیدی: ‌سرزندگی‌‌ تحصیلی، ‌ صبحگاهی- شامگاهی، انگیزش، پرستاری
متن کامل [PDF 475 kb]   (1129 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1398/4/15 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari A, Akbari M. The Prediction of Academic Buoyancy Based on Types of Morning- Evening with Mediating Role of Achievement Motivation in Nursing Students. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (3) :252-259
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2251-fa.html

جعفری اصغر، اکبری مرضیه. پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس تیپ‌های شبانه‌روزی صبحگاهی- شامگاهی با نقش واسطه‌ای انگیزش پیشرفت در دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (3) :252-259

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2251-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645