[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 14، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 43-52 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین و اولویت سنجی عناصر برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر پرورش خلاقیت در دوره ابتدایی
آناهیتا فرجی1 ، مرجان کیان 2، عفت عباسی3 ، افضل السادات حسینی دهشیری4
1- دانشجو دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
2- استادیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول). ، Faraji4845@gmail.com
3- استادیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش دانشگاه تهران.
چکیده:   (143 مشاهده)
مقدمه: خلاقیت و نوآوری یکی از عالی ­ترین و پیچیده ­ترین فعالیت­ های ذهن آدمی است که در تعلیم و تربیت باید به آن توجه نمود. پژوهش حاضر با هدف تبیین و اولویت­سنجی عناصر برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر پرورش خلاقیت در دوره اول ابتدایی انجام یافته است.
روش ها: پژوهش حاضر، با رویکرد کمی و به شیوه توصیفی- پیمایشی به رتبه بندی و اولویت سنجی مولفه ­ها در هریک از عناصر برنامه درسی پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه متخصصان برنامه­ ریزی درسی و آموزش علوم تجربیِ دوره ابتدایی در شهر تهران تشکیل دادند که تعداد 100 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه 40 سوالی محقق ساخته بر اساس مقیاس لیکرت مربوط به برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر پرورش خلاقیت بود که روایی محتوایی آن توسط متخصصان تایید شد و پایایی براساس ضریب آلفای کرونباخ،  81/0 به دست آمد.
یافته ­ها: تبیین و اولویت­ سنجی عناصر برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر پرورش خلاقیت در دوره ابتدایی انجام شد و میانگین واریانس بدست آمده در همه ابعاد بیشتر از 5/0 را نشان داد. بر اساس یافته­ ها، پایه و زیربنا بودن دوره ابتدایی در زمینه پرورش خلاقیت برای دوره­ های بعد به عنوان مهمترین اولویت در حیطه مفروضات، آموزش کاوشگری و حل مساله به عنوان مهمترین مولفه در حیطه اهداف، پرورش قوه تفکر خلاق به عنوان مولفه دارای اولویت در حیطه محتوا، اکتشافی بودن، به عنوان مهمترین مولفه در حیطه یاددهی-یادگیری، و در حیطه ارزشیابی مولفه استفاده از تشویق و تمجید به عنوان عامل دارای اولویت نخست شناخته شدند.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که برنامه درسی مبتنی بر پرورش خلاقیت دانش ­آموز محور بوده که شاخص­ های دانش­ آموز محوری در دستور کار قرار گرفته است.
 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، علوم تجربی، خلاقیت، اولویت‌سنجی.
متن کامل [PDF 453 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1398/4/28 | پذیرش: 1398/5/26 | انتشار: 1400/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faraji A, Kian M, Abbasi E, Hoseini Dehshiri A. Explanation and Prioritization of Elements of the Curriculum for Cultivation of Experimental Science in Elementary Education. Educ Strategy Med Sci. 2021; 14 (1) :43-52
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2271-fa.html

فرجی آناهیتا، کیان مرجان، عباسی عفت، حسینی دهشیری افضل السادات. تبیین و اولویت سنجی عناصر برنامه درسی علوم تجربی مبتنی بر پرورش خلاقیت در دوره ابتدایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (1) :43-52

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2271-fa.html



دوره 14، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4297