1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ، majid.farahian@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
چکیده: (2565 مشاهده)
مقدمه: شناخت و ترویج تفکر تأملی میبایست در هر نظام آموزشی از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد. بعلاوه، یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک مولفه مهم آکادمیک سبب افزایش تقاضا برای یادگیری آن در سطح دانشگاه شده است. لذا تحقیق پیشرو به بررسی میزان تفکر تأملی در دانشجویان پزشکی و بررسی دیدگاه اساتید درس زبان تخصصی در خصوص موانع تفکر تأملی پرداخت. روش ها: در این پژوهش توصیفی پیمایشی ترکیبی، جامعه پژوهش شامل دانشجویان پزشکی و اساتید درس زبان تخصصی پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی سنندج، خرمآباد و همدان بودند. روش گردآوری اطلاعات در
مطالعه حاضر پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. افزون بر پرسشنامه، از دانشجویان خواسته شد تا یک متن انگلیسی در رابطه با موضوعی مشخص بنویسند تا مورد بررسی قرار گیرد. پس از جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه و متون انشاء، از عدهای از اساتید خواسته شد تا در مصاحبهای نیمهساختار یافته شرکت نمایند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشجویان پزشکی در سطوح پایینی از تفکر تأملی (عمل عادی و فهمیدن) عمل میکنند. نتایج مصاحبه با اساتید نیز نشان داد که عوامل متعددی از جمله عدم آموزش تفکر تأملی به دانشجویان در طول تحصیل و سلسله مراتبی بودن سیستم آموزشی دراجتناب دانشجویان از استفاده از سطوح بالای تفکر تأملی نقش داشته است. نتیجه گیری : از یافتهها میتوان چنین نتیجه گرفت که دانشجویان پزشکی از سطوح بالای تفکر در درس زبان تخصصی کمک نمیگیرند و از شیوه متداول حفظ و مرور مطالب استفاده میکنند. آشنایی با موانع پیشروی تفکر تأملی کمک به چاره اندیشی جهت رفع معضل خواهد کرد.
فرهیان مجید، رجبی یوسف. تفکر تأملی در زبان انگلیسی تخصصی دانشجویان پزشکی و موانع از دیدگاه اساتید: مطالعه ای ترکیبی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (5) :471-479