[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 5 - ( آذر-دی 1399 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 479-471 برگشت به فهرست نسخه ها
تفکر تأملی در زبان انگلیسی تخصصی دانشجویان پزشکی و موانع از دیدگاه اساتید: مطالعه ای ترکیبی
مجید فرهیان 1، یوسف رجبی2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ، majid.farahian@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
چکیده:   (2565 مشاهده)
مقدمه: شناخت و ترویج تفکر تأملی می‌بایست در هر نظام آموزشی از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد. بعلاوه، یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک مولفه مهم آکادمیک سبب افزایش تقاضا برای یادگیری آن در سطح دانشگاه شده است. لذا تحقیق پیش‌رو به بررسی میزان تفکر تأملی در دانشجویان پزشکی و بررسی دیدگاه اساتید درس زبان تخصصی در خصوص موانع تفکر تأملی پرداخت.
روش ها: در این پژوهش توصیفی پیمایشی ترکیبی، جامعه پژوهش شامل دانشجویان پزشکی و اساتید درس زبان تخصصی پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی سنندج، خرم‌آباد و همدان بودند. روش گردآوری اطلاعات در
مطالعه حاضر پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. افزون بر پرسشنامه، از دانشجویان خواسته شد تا یک متن انگلیسی در رابطه با موضوعی مشخص بنویسند تا مورد بررسی قرار گیرد. پس از جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه و متون انشاء، از عده‌ای از اساتید خواسته شد تا در مصاحبه‌ای نیمه‌ساختار یافته شرکت نمایند.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که دانشجویان پزشکی در سطوح پایینی از تفکر تأملی (عمل عادی و فهمیدن) عمل می‌کنند. نتایج مصاحبه با اساتید نیز نشان داد که عوامل متعددی از جمله عدم آموزش تفکر تأملی به دانشجویان در طول تحصیل  و سلسله مراتبی بودن سیستم آموزشی دراجتناب دانشجویان از استفاده از سطوح بالای تفکر تأملی نقش داشته است.
  نتیجه گیری : از یافته‌ها می‌توان چنین نتیجه گرفت که دانشجویان پزشکی از سطوح بالای تفکر در درس زبان تخصصی کمک نمی‌گیرند و از شیوه متداول حفظ و مرور مطالب استفاده می‌کنند. آشنایی با موانع پیش‌روی تفکر تأملی کمک به چاره اندیشی جهت رفع معضل خواهد کرد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان پزشکی، زبان تخصصی، تفکر تأملی، سطوح تفکر، موانع تفکر تأملی
متن کامل [PDF 551 kb]   (1301 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1398/4/30 | پذیرش: 1399/2/14 | انتشار: 1399/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farahian M, Rajabi Y. Reflection in English for medical purposes. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (5) :471-479
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2278-fa.html

فرهیان مجید، رجبی یوسف. تفکر تأملی در زبان انگلیسی تخصصی دانشجویان پزشکی و موانع از دیدگاه اساتید: مطالعه ای ترکیبی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (5) :471-479

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2278-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 5 - ( آذر-دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660