[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1401 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 216-207 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی یادگیری همیارانه در محیط های یادگیری برخط
قدر ت اله خلیفه 1، هاشم فردانش2 ، جواد حاتمی2 ، ابراهیم طلایی2
1- دانشگاه شهید چمران اهواز ، ghodratkhalife@yahoo.com
2- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (1205 مشاهده)
مقدمه: اغلب محیط­های یادگیری برخط کنونی در طراحی فعالیتهای یادگیری همیارانه برای دستیابی به مهارتهای یادگیری سطح بالا با چالش مواجه هستند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی الگویی برای یادگیری همیارانه در محیطهای یادگیری برخط بود.
روش کار: روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نوع روش آمیخته و شامل تحلیل محتوای کیفی و تحقیق پیمایشی بود. جامعه آماری از منظر تحلیل محتوای کیفی کلیه­ منابع و مقالات معتبر نمایه شده در پایگاه­های اطلاعاتی بود. روش نمونه­ گیری در این بخش، روش انتخاب هدفمند بود. جامعه­ آماری از منظر تحقیق پیمایشی نیز کلیه­ ی متخصصان تکنولوژی آموزشی بودند. از جامعه­ ی آماری مورد نظر 18 نفر با روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار اندازه­ گیری در بخش پیمایش یک پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به تایید 7 نفر از متخصصان حوزه­ ی تکنولوژی آموزشی رسید. برای تعیین پایایی نیز از روش بازآزمایی استفاده شد.
یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد که مولفه­ های الگوی طراحی مطلوب برای یادگیری همیارانه در محیط یادگیری برخط شامل مسایل واقعی، تکیه­ گاه­ سازی، الگوسازی و مربی­گری، منابع چندگانه، مباحثه، و همیاری است. همچنین، یافته ­ها نشان داد که برای هر یک از مولفه های طراحی الگوی پیشنهادی، راهبردهای طراحی مختلفی وجود دارد. مولفه های و راهبردهای طراحی الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان دارای اعتبار مناسبی بودند.
نتیجه ­گیری: الگوی طراحی پیشنهادی برای یادگیری همیارانه در محیط یادگیری برخط، چارچوبی را برای طراحان و مربیان یادگیری برخط فراهم می­کند که بتوانند از ظرفیت­ها و قابلیت­های محیط­های یادگیری برخط به صورت هدفمند و مناسب در راستای تقویت مهارتهای یادگیری سطح بالا بهره گیرند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری همیارانه، محیط یادگیری برخط، مولفه ها و راهبردهای الگوی طراحی، مهارتهای یادگیری سطح بالا
متن کامل [PDF 567 kb]   (1090 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: آموزش مجازی علوم پزشکی
دریافت: 1398/5/1 | پذیرش: 1398/10/17 | انتشار: 1401/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalifeh G, Fardanesh H, Hatami J, Talaee E. Designing collaborative learning model in online learning environments. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (3) :207-216
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2281-fa.html

خلیفه قدر ت اله، فردانش هاشم، حاتمی جواد، طلایی ابراهیم. طراحی الگوی یادگیری همیارانه در محیط های یادگیری برخط. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (3) :207-216

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2281-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645