[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) ::
جلد 17 شماره 5 صفحات 65-55 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل‌یابی درگیری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بر اساس ادراک از حمایت اساتید و خودکارآمدی تحصیلی
مجید صدوقی 1، زهره آریایی پناه2
1- دانشگاه کاشان ، sadoughi@kashanu.ac.ir
2- دانشگاه کاشان
چکیده:   (56 مشاهده)
مقدمه: درگیری تحصیلی به‌عنوان یکی از مسائل مهم در حوزه آموزش نقشی اساسی در رسیدن به تجربه یادگیری مطلوب داشته و می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت تحصیلی دانشجویان باشد. هدف پژوهش حاضر مدل‌یابی روابط ساختاری میان درگیری تحصیلی، ادراک‌ از حمایت اساتید و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی است.
روش کار: جامعه آماری در این پژوهش توصیفی- همبستگی، کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 98-1397 بودند. تعداد 327 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ، خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ و درک حمایت معلم متنی، مک وایرتر و اونیلو پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Amos تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد ادراک از حمایت اساتید می‌تواند به‌طور معناداری درگیری تحصیلی دانشجویان را پیش‌بینی کند و خودکارآمدی تحصیلی دارای نقش میانجی‌گر در رابطه ادراک از حمایت اساتید با درگیری تحصیلی است. شاخصهای الگوسازی حاکی از آن است که مدل ارائه‌شده از برازش مناسب برخوردار و انطباق مطلوبی بین مدل ساختاری شده با داده‌های تجربی برقرار است و متغیرهای پیش‌بینی کننده الگو، 68/0 از واریانس درگیری تحصیلی را تبیین کردند.
نتیجه‌گیری: ارائه حمایت و توجه و پذیرا بودن نسبت به دانشجو از جانب اساتید می‌تواند زمینه رشد احساس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را فراهم کرده و به افزایش درگیری در فعالیت‌های مربوط به یادگیری کمک نماید. بنابراین ضروری است برنامه‌ریزی و بازنگری در شیوه‌های آموزشی در راستای بهبود ادراک از حمایت اساتید مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: درگیری تحصیلی، ادراک از حمایت اساتید، خودکارآمدی تحصیلی
متن کامل [PDF 871 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1398/5/3 | پذیرش: 1398/10/7 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadoughi M, aryaeepanah Z. Modeling Medical Sciences Students’ Academic Engagement based on Perceived Teacher's Support and Academic Self-Efficacy. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (5) :55-65
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2285-fa.html

صدوقی مجید، آریایی پناه زهره. مدل‌یابی درگیری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بر اساس ادراک از حمایت اساتید و خودکارآمدی تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (5) :55-65

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2285-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660