1- دانشگاه علامه طباطبائی تهران 2- دانشگاه علامه طباطبائی تهران ، Qavam.s2015@gmail.com
چکیده: (3267 مشاهده)
مقدمه: شیوع رفتارهای پرخاشگرانه به طور مستقیم با سلامت جسم و روان افراد جامعه در ارتباط است. آموزش تفکر میتواند یک راهبرد موثر برای جلوگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه در نوجوانان باشد. آموزش تفکر مانند هر نوع آموزشی،نیاز به طراحی دارد. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل طراحی آموزش تفکر مبتنی بر نظریه اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی و سنجش تأثیر آن بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان است. روش ها: روش پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و زمینه یابی و در بخش کمّی از روش آزمایش استفاده شد. در بخش کیفی با تحلیل متون و مصاحبه ها، مدل طراحی و برای اعتبارسنجی درونی، تصویر مدل به همراه یک پرسشنامه، برای 15 نفر از متخصصان ارسال،داده ها تحلیل و اعتبار درونی مدل تأیید شد.در بخش کمّی 60 نفر از دانش آموزان دختر و پسرکه بیشترین نمره پرخاشگری را در آزمون پرخاشگری باس و پری داشتند،در 2 گروه آزمایش و 2 گروه کنترل جایگزین و 9 جلسه 75 دقیقه ای به آنها آموزش تفکر داده شد.به گروههای آزمایش با مدل طراحیشده و به گروههای کنترل با روشهای معمول مدارس،مانند روش پرسش و پاسخ،آموزش تفکر داده شد. پس از آموزش با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری، مجدداً پرخاشگری گروهها سنجش شد. یافته ها: ابتدا مدل طراحی آموزش تفکر تدوین شد. سپس مدل اجرا و دادهها با آزمون t مورد تحلیل قرار گرفت. بین گروههای آزمایش و کنترل پسران، تفاوت معناداری دیده نشد. بین گروههای آزمایش و کنترل دختران با توجه به تفاوت میانگینها (266/8 و 800/3)، تفاوت معنیداری مشاهده شد. بین دو گروه دختران و پسران در کاهش پرخاشگری، اختلاف معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: درکنار طراحی عمومی آموزش، میتوان به طراحی آموزش در حوزههای ویژه مانند تفکر نیز پرداخت. مدل آموزش تفکر طراحی، اعتبارسنجی و به کار بسته شد و به کاهش پرخاشگری دانش آموزان دختر منجر شد.
heydari J, aliabadi K, Ebrahimi Qavam S, Delavar A, Pourroostaei Ardakani S. Designing a thinking instruction model based on Vygotsky's sociocultural theory and assessment its impact on reducing aggression. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (5) :537-545 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2287-fa.html
حیدری جمشید، علی آبادی خدیجه، ابراهیمی قوام صغری، دلاور علی، پورروستایی اردکانی سعید. طراحی مدل آموزش تفکر مبتنی بر نظریه اجتماعی ـ فرهنگی ویگوتسکی و سنجش تاثیر آن بر کاهش پرخاشگری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (5) :537-545