گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران ، saki.research@gmail.com
چکیده: (14623 مشاهده)
مقدمه: پژوهش در آموزش و پرورش، وسیعترین و حساسترین حوزه پژوهشی در قلمرو علوم انسانی را دربرمیگیرد. آموزش و پرورش بهعنوان زیرساخت و الگوی توسعه جامعه در همه ابعاد از نقشی حیاتی و ظریف برخوردار است. علاوه بر این، ماهیت پیچیده فعالیتهای یاددهی- یادگیری، سطح دشواری فعالیتهای آموزش و پرورش را بهمراتب افزایش میدهد.
چنین موقعیتی است که نقش سازوکارهای حمایتی از جمله پژوهش را برای توسعه کارکردهای آموزش و پرورش و تضمین فعالیتها در این نهاد گسترده آشکار میسازد. هدف این مقاله، معرفی پژوهش معلممحور بهعنوان پارادیمی نو در عرصه پژوهشهای آموزشی معرفی بوده است. این نوع پژوهش با ظرفیت خود میتواند روند تربیت معلم را متحول ساخته و در نهادینهسازی تحول و نوآوری در عرصه یاددهی- یادگیری نقشی اساسی ایفا نماید. نتیجهگیری: موضوع پژوهش در آموزش و پرورش پارادیمهای گوناگونی را دربرمیگیرد. پژوهش معلممحور، از جمله پارادیمهای نوین در عرصه پژوهشهای آموزشی است که ناظر بر نیازمندیهای حرفهای معلم برای مدیریت تدریس و همچنین راهکاری اساسی برای ازمیانبرداشتن فاصله بین پژوهش و عمل تربیتی است.
Saki R. Teacher-centered research a new paradigm in educational research. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (3) :191-197 URL: http://edcbmj.ir/article-1-229-fa.html
ساکی رضا. پژوهش معلممحور؛ پارادایمی نو در پژوهشهای آموزشی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (3) :191-197