[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 197-191 برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش معلم‌محور؛ پارادایمی نو در پژوهش‌های آموزشی
رضا ساکی
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران ، saki.research@gmail.com
چکیده:   (13980 مشاهده)
مقدمه: پژوهش در آموزش و پرورش، وسیع‌ترین و حساس‌ترین حوزه پژوهشی در قلمرو علوم انسانی را دربرمی‌گیرد. آموزش و پرورش به‌عنوان زیرساخت و الگوی توسعه جامعه در همه ابعاد از نقشی حیاتی و ظریف برخوردار است. علاوه بر این، ماهیت پیچیده فعالیت‌های یاددهی- یادگیری، سطح دشواری فعالیت‌های آموزش و پرورش را به‌مراتب افزایش می‌دهد. چنین موقعیتی است که نقش سازوکارهای حمایتی از جمله پژوهش را برای توسعه کارکردهای آموزش و پرورش و تضمین فعالیت‌ها در این نهاد گسترده آشکار می‌سازد. هدف این مقاله، معرفی پژوهش معلم‌محور به‌عنوان پارادیمی نو در عرصه پژوهش‌های آموزشی معرفی بوده است. این نوع پژوهش با ظرفیت خود می‌تواند روند تربیت معلم را متحول ساخته و در نهادینه‌سازی تحول و نوآوری در عرصه یاددهی- یادگیری نقشی اساسی ایفا نماید.
نتیجه‌گیری: موضوع پژوهش در آموزش و پرورش پارادیم‌های گوناگونی را دربرمی‌گیرد. پژوهش معلم‌محور، از جمله پارادیم‌های نوین در عرصه پژوهش‌های آموزشی است که ناظر بر نیازمندی‌های حرفه‌ای معلم برای مدیریت تدریس و همچنین راهکاری اساسی برای ازمیان‌برداشتن فاصله بین پژوهش و عمل تربیتی است.
واژه‌های کلیدی: پژوهش معلم‌محور، پژوهش آموزشی، اقدام‌پژوهی، درس‌پژوهی، معلم پژوهنده
متن کامل [PDF 207 kb]   (7984 دریافت)    
نوع مطالعه : مروری سيستماتيک | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/8/29 | پذیرش: 1391/3/7 | انتشار: 1391/7/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saki R. Teacher-centered research a new paradigm in educational research. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (3) :191-197
URL: http://edcbmj.ir/article-1-229-fa.html

ساکی رضا. پژوهش معلم‌محور؛ پارادایمی نو در پژوهش‌های آموزشی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (3) :191-197

URL: http://edcbmj.ir/article-1-229-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645