1- دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل٬ عضو کمیته تحقیقات دانشجویی٬دانشگاه علوم پزشکی ایران٬تهران٬ایران 2- مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه بیهوشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، sedighmaroufi.s@iums.ac.ir 3- کارشناسی ارشد داخلی جراحی، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران 4- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (2314 مشاهده)
مقدمه: ارتقاء سطح کیفیت آموزش درگرو شناخت عوامل مؤثر بر آن بوده که لازمه آن بررسی نظرات دستاندرکاران آموزش (اساتید و دانشجویان) میباشد. لذا مطالعه حاضر باهدف تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش نظری رشته اتاق عمل از منظر دانشجویان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران انجامگرفته است. روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی (توصیفی– تحلیلی) است. جامعه آماری آن شامل دانشجویان و اعضای هیئتعلمی رشته اتاقعمل دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران میباشد که 342 نفر به روش نمونهگیری سرشماری و طبقهای تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای فریدمن، آزمون T مستقل و آزمون من ویتنی در نرمافزار آماری spss21 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: در رتبهبندی بین عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش نظری از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئتعلمی، بالاترین میانگین رتبهها مربوط به حیطه عوامل مرتبط با مدرس و کمترین میانگین مربوط به حیطه اخلاق و رفتار حرفهای بود. در بین مؤلفههای هرحیطه از منظر دانشجویان مهمترین عامل مؤثر بر کیفیت آموزش، ارزشیابی بهموقع فعالیت آموزشی و پژوهشی اساتید و ارائه بازخورد مناسب به آنان و از نظر اعضای هیئتعلمی میزان علاقه و رغبت به رشته تحصیلی و رعایت اصول اخلاقی از طرف اساتید و دانشجویان بود که میانگین نمرات این مؤلفهها در بین اساتید و دانشجویان اختلاف معنیدار داشت (0/001>p). نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که از منظر دانشجویان و اعضای هیئتعلمی رشته اتاقعمل، با نسبت بسیار زیاد نقش مدرس مهمترین اثر را بر کیفیت آموزش نظری دارد و بهنظرمیرسد برای افزایش کیفیت آموزش در رشته اتاقعمل لاجرم باید مواردی را که منجر به بالا رفتن کیفیت نقش استاد میشود مدنظر قرار داده و همچنین در راستای ارتقاء سطح کیفیت طبق شش حیطههای موردبحث این مطالعه اقدام نمود.
keshavarz F, Sedigh Maroufi S, Hanani S, Rasouli M. Identifying effective factors the quality of theoretical education of the Operating room from students and teachers viewpoints in Medical Sciences Universities of Tehran city.. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (5) :529-536 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2339-fa.html
کشاورز فریبا، صدیق معروفی شهنام، حنانی صدیقه، رسولی محبوبه. تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش نظری رشته اتاق عمل از منظر دانشجویان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (5) :529-536