[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 16، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1402 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 281-274 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تعلل ورزی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی
فریبا سعیدپور 1، سپیده انصاری2 ، نسیم مصرخانی3
1- دانشگاه گیلان ، fariba_saeedpour@yahoo.com
2- دانشگاه علامه طباطبایی
3- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (243 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان در دوران تحصیل با موانع متعددی روبه‌رو می‌شوند، که این امر می‌تواند موجب بروز تعلل‌ورزی در آنان شود و  خودکارآمدی تحصیلی آنها را نیز تحت­الشعاع قرار می­دهد، لذا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تعلل ورزی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام شد. 
روش‌ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. برای انجام این پژوهش 40 دانشجو به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمع­آوری اطلاعات در پیش‌آزمون و پس‌آزمون از مقیاس تعلل‌ورزی تحصیلی و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. برای گروه آزمایش برنامه آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی به مدت 10 جلسه اعمال شد. داده­های جمع­آوری شده از طریق نرم افزار SPSS-23 به روش تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که فرضیه‌های پژوهش مبنی بر آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تعلل ورزی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی شهر مشهد مورد تائید قرار گرفته است و دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل در پس‌آزمون به طور معناداری، تعلل‌ورزی تحصیلی کمتر و خودکارآمدی تحصیلی بیشتری داشتند.
نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر کاهش تعلل‌ورزی تحصیلی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی اثربخش است.
 
واژه‌های کلیدی: راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، تعلل‌ورزی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی
متن کامل [PDF 499 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1398/6/29 | پذیرش: 1399/1/26 | انتشار: 1402/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

saeedpoor F, ansari S, mesrkhani N. The Effectiveness of Cognitive and Metacognitive Learning Strategies Training on procrastination and academic self-efficacy of medical students. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (3) :274-281
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2353-fa.html

سعیدپور فریبا، انصاری سپیده، مصرخانی نسیم. اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تعلل ورزی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (3) :274-281

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2353-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570