1- دانشگاه گیلان ، fariba_saeedpour@yahoo.com 2- دانشگاه علامه طباطبایی 3- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده: (243 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان در دوران تحصیل با موانع متعددی روبهرو میشوند، که این امر میتواند موجب بروز تعللورزی در آنان شود و خودکارآمدی تحصیلی آنها را نیز تحتالشعاع قرار میدهد، لذا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تعلل ورزی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام شد. روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. برای انجام این پژوهش 40 دانشجو به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمعآوری اطلاعات در پیشآزمون و پسآزمون از مقیاس تعللورزی تحصیلی و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. برای گروه آزمایش برنامه آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی به مدت 10 جلسه اعمال شد. دادههای جمعآوری شده از طریق نرم افزار SPSS-23 به روش تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که فرضیههای پژوهش مبنی بر آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تعلل ورزی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی شهر مشهد مورد تائید قرار گرفته است و دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل در پسآزمون به طور معناداری، تعللورزی تحصیلی کمتر و خودکارآمدی تحصیلی بیشتری داشتند. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر کاهش تعللورزی تحصیلی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی اثربخش است.
saeedpoor F, ansari S, mesrkhani N. The Effectiveness of Cognitive and Metacognitive Learning Strategies Training on procrastination and academic self-efficacy of medical students. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (3) :274-281 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2353-fa.html
سعیدپور فریبا، انصاری سپیده، مصرخانی نسیم. اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تعلل ورزی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (3) :274-281