[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 161-151 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل مطلوب رقابت جهت پیشرفت آموزشی در دانشگاه(مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)
زهرا دهنوی1 ، حمیدرضا آراسته 2، پریوش جعفری3
1- گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، arastehhr@yahoo.com
3- گروه دکتری مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران،ایران
چکیده:   (3035 مشاهده)
مقدمه: بسیاری از پدیده­ها تغییر کرده اند، تغییر برای آموزش عالی و دانشگاه ها دیگر یک فرصت نیست، بلکه یک ضرورت است. بنابراین هدف از این پژوهش ارتقاء رقابت پذیری آینده واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود.
روشها: پژوهش از نوع توسعه­ای و کاربردی با رویکرد آمیخته بود. جامعه و نمونه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان علمی و دانشگاهی با پست­های مدیریتی و در بخش کمی شامل اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سطح تهران می­باشد. روش نمونه­گیری در بخش کیفی و کمی به‌صورت نمونه‌گیری احتمالی و غیر احتمالی انتخاب شد. ابزار از نوع پرسشنامه محقق ساخته و اعتبار و روایی پژوهش، از روایی وابسته به معیار، محتوایی و سازه و برای پایایی از آزمون کرونباخ با درجه قابل قبول انجام پذیرفت تجزیه و تحلیل در بخش کمی از آمار توصیفی و در بخش کیفی از آمار استنباطی و مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی از نرم افزارهای  SPSS و LISREL استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که دانشگاه‌ها در تمامی این شاخص‌ها و ابعاد دچار مشکل هستند. مشکل از این جهت که به نظر پاسخ‌گویان که اساتید همین دانشگاه‌ها بوده‌اند، در تمامی شاخص‌ها و ابعاد عملکرد موجود با عملکرد مطلوب تفاوت معنی‌داری دارد.
نتیجه‌گیری: بنابراین و با توجه به نتایج مطالعه باید گفت که دانشگاه‌های استان تهران نتوانسته‌اند به نتبجه مطلوب دست یابند و در تمامی ابعاد و شاخص‌ها ضعیف عمل کرده‌اند و در ادامه باید بر شاخص­های ارتقا و پیشرفت آموزشی تاکید بیشتری شود.
واژه‌های کلیدی: دل مطلوب، پیشرفت آموزشی، دانشگاه آزاد
متن کامل [PDF 621 kb]   (1770 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1398/7/20 | پذیرش: 1399/4/28 | انتشار: 1399/6/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehnavi Z, Arasteh H, Jafari P. Providing a Desirable Model of Competition for Educational Progress in University (Case study: Islamic Azad University). Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (3) :151-161
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2382-fa.html

دهنوی زهرا، آراسته حمیدرضا، جعفری پریوش. ارائه مدل مطلوب رقابت جهت پیشرفت آموزشی در دانشگاه(مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (3) :151-161

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2382-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660