1- گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران 2- گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، arastehhr@yahoo.com 3- گروه دکتری مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران،ایران
چکیده: (3035 مشاهده)
مقدمه:بسیاریازپدیدهها تغییر کردهاند،تغییربرایآموزش عالیودانشگاههادیگریکفرصتنیست،بلکهیکضرورتاست. بنابراین هدف از این پژوهش ارتقاء رقابت پذیری آینده واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود. روشها:پژوهش از نوع توسعهای و کاربردی با رویکرد آمیخته بود. جامعه و نمونه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان علمی و دانشگاهی با پستهای مدیریتی و در بخش کمی شامل اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سطح تهران میباشد. روش نمونهگیری در بخش کیفی و کمی بهصورت نمونهگیری احتمالی و غیر احتمالی انتخاب شد. ابزار از نوع پرسشنامه محقق ساخته و اعتبار و روایی پژوهش، از روایی وابسته به معیار، محتوایی و سازه و برای پایایی از آزمون کرونباخ با درجه قابل قبول انجام پذیرفت تجزیه و تحلیل در بخش کمی از آمار توصیفی و در بخش کیفی از آمار استنباطی و مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی از نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشگاهها در تمامی این شاخصها و ابعاد دچار مشکل هستند. مشکل از این جهت که به نظر پاسخگویان که اساتید همین دانشگاهها بودهاند، در تمامی شاخصها و ابعاد عملکرد موجود با عملکرد مطلوب تفاوت معنیداری دارد. نتیجهگیری: بنابراین و با توجه به نتایج مطالعه باید گفت که دانشگاههای استان تهران نتوانستهاند به نتبجه مطلوب دست یابند و در تمامی ابعاد و شاخصها ضعیف عمل کردهاند و در ادامه باید بر شاخصهای ارتقا و پیشرفت آموزشی تاکید بیشتری شود.
Dehnavi Z, Arasteh H, Jafari P. Providing a Desirable Model of Competition for Educational Progress in University (Case study: Islamic Azad University). Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (3) :151-161 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2382-fa.html
دهنوی زهرا، آراسته حمیدرضا، جعفری پریوش. ارائه مدل مطلوب رقابت جهت پیشرفت آموزشی در دانشگاه(مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (3) :151-161