1- دانشگاه ع پ سمنان ، taleb.askaripoor@yahoo.com 2- دانشگاه ع پ سمنان 3- دانشگاه ع پ اراک 4- دانشگاه ع پ بیرجند 5- دانشگاه ع پ ایلام 6- دانشگاه ع پ همدان 7- دانشگاه ع پ گیلان
چکیده: (2766 مشاهده)
مقدمه: درک دانشجویان از محیط آموزشی محل تحصیل، نقش بسیار مهمی در فرایند یادگیری، سرزندگی تحصیلی و عملکرد دارد. این مطالعه،باهدف بررسی درک دانشجویان رشتههای بهداشت از محیط آموزشی و ارزیابی قابلیت پیشبینی سرزندگی تحصیلی از طریق درک آنها از محیط آموزشی انجامشده است. روشها: این تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشتههای بهداشت شاغل به تحصیل در دانشگاههای علوم پزشکی ایلام، اراک، بیرجند، سمنان و همدان در سال تحصیلی 98-97 بوده است.تعداد 475 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، انتخاب و دادههای 400 شرکتکننده مورد آنالیز قرار گرفت (نرخ پاسخ=2/84 درصد). ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سنجش محیط آموزشی (DREEM) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه ضمن استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22، از آزمونهای t مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، رگرسیونهای ساده و چندگانه جهت آنالیز دادهها استفاده گردید. نتایج:میانگین نمره کلی درک دانشجویان از محیط آموزشی 92/22±1/114 (حداکثر 200) به دست آمد. نتایج مطالعه نشان داد که درک دانشجویان از محیط آموزشی 9 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی آنها را پیشبینی میکند(304/0=R، 092/0=2R، 09/0=2 R تعدیلشده،507/40=F،001/0>p). همچنین،ضرایب رگرسیونی نشان داد که تمام مؤلفههای درک دانشجویان از محیط آموزشی به جزء مؤلفه درک دانشجویان از مدرسین، نقش معنیداری در پیشبینی سرزندگی تحصیلی داشتهاند. نتیجهگیری: درک دانشجویان رشتههای بهداشت در مورد محیط آموزشی، در سطح متوسط بوده، به مفهوم وجود جنبههای مثبت در محیط آموزشی بیش از جنبههای منفی است.گرچه، انجام ارزیابیهای دقیق، تشخیص نقاط قوت و ضعف و انجام مداخلات آموزشی، جهت بهبود درک دانشجویان از محیط آموزشی و بهتبع آن، افزایش سرزندگی تحصیلی ضروری است.
askaripoor T, Rahmani A, Aghaei H, Abolhasannejad V, Abbasi A M, Shafii motlagh M, et al . Health sciences students’ perception of the educational environment and its role in predicting academic buoyancy. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (4) :360-370 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2420-fa.html
عسکری پور طالب، رحمانی ایت، آقائی حامد، ابوالحسن نژادد وحیده، عباسی علی محمد، شفیعی مطلق مسعود، و همکاران. و همکاران.. ادراک دانشجویان رشته های بهداشت از محیط آموزشی و نقش آن در پیش بینی سرزندگی تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (4) :360-370