[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 370-360 برگشت به فهرست نسخه ها
ادراک دانشجویان رشته های بهداشت از محیط آموزشی و نقش آن در پیش بینی سرزندگی تحصیلی
طالب عسکری پور 1، ایت رحمانی2 ، حامد آقائی3 ، وحیده ابوالحسن نژادد4 ، علی محمد عباسی5 ، مسعود شفیعی مطلق6 ، محمد ابراهیم غفاری7 ، مهذی محمدی مستان آباد2 ، محمد علی جلیل وند2 ، الهه کاظمی2
1- دانشگاه ع پ سمنان ، taleb.askaripoor@yahoo.com
2- دانشگاه ع پ سمنان
3- دانشگاه ع پ اراک
4- دانشگاه ع پ بیرجند
5- دانشگاه ع پ ایلام
6- دانشگاه ع پ همدان
7- دانشگاه ع پ گیلان
چکیده:   (2361 مشاهده)
مقدمه: درک دانشجویان از محیط آموزشی محل تحصیل، نقش بسیار مهمی در فرایند یادگیری، سرزندگی تحصیلی و عملکرد دارد. این مطالعه، باهدف بررسی درک دانشجویان رشته‌های بهداشت از محیط آموزشی و ارزیابی قابلیت پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی از طریق درک آن‌ها از محیط آموزشی انجام‌شده است.
روش‌ها: این تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته‌های بهداشت شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایلام، اراک، بیرجند، سمنان و همدان در سال تحصیلی 98-97 بوده است. تعداد 475 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای، انتخاب و داده‌های 400 شرکت‌کننده مورد آنالیز قرار گرفت (نرخ پاسخ=2/84 درصد). ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه سنجش محیط آموزشی (DREEM) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه ضمن استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22، از آزمون‌های t مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه، رگرسیون‌های ساده و چندگانه جهت آنالیز داده‌ها استفاده گردید.
نتایج: میانگین نمره کلی درک دانشجویان از محیط آموزشی 92/22±1/114 (حداکثر 200) به دست آمد. نتایج مطالعه نشان داد که درک دانشجویان از محیط آموزشی 9 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی آن‌ها را پیش‌بینی می‌کند (304/0=R، 092/0=2R، 09/0=2 R تعدیل‌شده،507/40=F،001/0>p). همچنین، ضرایب رگرسیونی نشان داد که تمام مؤلفه‌های درک دانشجویان از محیط آموزشی به جزء مؤلفه درک دانشجویان از مدرسین، نقش معنی‌داری در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی داشته‌اند.
 نتیجه‌گیری: درک دانشجویان رشته‌های بهداشت در مورد محیط آموزشی، در سطح متوسط بوده، به مفهوم وجود جنبه‌های مثبت در محیط آموزشی بیش از جنبه‌های منفی است. گرچه، انجام ارزیابی‌های دقیق، تشخیص نقاط قوت و ضعف و انجام مداخلات آموزشی، جهت بهبود درک دانشجویان از محیط آموزشی و به‌تبع آن، افزایش سرزندگی تحصیلی ضروری است.
واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: سرزندگی تحصیلی، ادراک دانشجویان از محیط آموزشی، بهداشت
متن کامل [PDF 671 kb]   (1265 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1398/8/22 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

askaripoor T, Rahmani A, Aghaei H, Abolhasannejad V, Abbasi A M, Shafii motlagh M, et al . Health sciences students’ perception of the educational environment and its role in predicting academic buoyancy. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (4) :360-370
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2420-fa.html

عسکری پور طالب، رحمانی ایت، آقائی حامد، ابوالحسن نژادد وحیده، عباسی علی محمد، شفیعی مطلق مسعود، و همکاران. و همکاران.. ادراک دانشجویان رشته های بهداشت از محیط آموزشی و نقش آن در پیش بینی سرزندگی تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (4) :360-370

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2420-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645