[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( مهر-آبان 1400 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 208-219 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی جهانی‌شدن آموزش؛ شناسایی ابعاد و وضعیت موجود (مورد مطالعه: دانشگاههای آزاد اسلامی واحد استان مازندارن)
سعید زاهد پاشا1 ، کیومرث نیازآذری 2، مریم تقوایی یزدی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران ، k.niazazari@gmail.com
چکیده:   (169 مشاهده)
مقدمه: جهانی شدن بارزترین وجه تمایز جهان دیروز و امروز است و شاید هیچ پدیده ای به اندازه جهانی شدن در ابتدای هزاره سوم توجه اندیشمندان،سیاست مداران،اقتصاددانان و متولیان فرهنگی را به خود جلب ننموده است، لذا این پژوهش جهت بررسی ابعاد جهانی شدن آموزش در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انجام شد.
روش کار: پژوهش کاربردی حاضر با روش کمی به بررسی ابعاد  جهانی‌شدن آموزش پرداخته است که جامعۀ آماری آن شامل 760  نفر از اعضاء هیئت‌علمی استادیار به بالای دانشگاه­های استان مازندران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله‌ای و طبقه‌بندی متناسب نسبی 255 نفر به­عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد.  به‌منظور گردآوری داده­ها از پرسش­نامه­ استفاده شد. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تائیدی و برای بررسی روایی همگرا از شاخص متوسط واریانس استخراج‌شده استفاده شد، همچنین به‌منظور بررسی پایایی ابزار سنجش از ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اعتماد ترکیبی استفاده شد. دادههای به‌دست‌آمده از پرسش‌نامه از طریق نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل‌ قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که همه ابعاد جهانی شدن آموزش دارای بار عاملی بالای 5/0 هستند و هفت عامل شناسایی شده از چرخش واریماکس، 237/90 در صد از واریانس کل را تبیین می‌کنند که از این میزان سهم چندزبانه بودن دانشگاه‌ها (736/38 درصد)، سهم هیئت‌علمی توانمند (223/19 درصد)، سهم فناوری نوین (196/11 درصد)، سهم برنامه‌های درسی نوین (624/6 درصد) ، سهم ارتباط با دیگر دانشگاه‌ها (492/6 درصد)، سهم شرکتی شدن (915/4 درصد) و سهم مدیریت و رهبری (679/1 درصد) می‌باشد.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از یافته های تحقیق نشان داد که، هفت عامل «چندزبانه بودن دانشگاه‌ها، هیئت‌علمی توانمند، فناوری نوین، برنامه‌های درسی نوین، ارتباط با دیگر دانشگاه‌ها ، شرکتی شدن و مدیریت و رهبری» به‌عنوان ابعاد جهانی‌شدن آموزش شناسایی  گردید و چندزبانه بودن دانشگاه نسبت به سایر ابعاد وضعیت بدتری دارد.
واژه‌های کلیدی: جهانی‌شدن، آموزش عالی، دانشگاههای آزاد، استان مازندران
متن کامل [PDF 690 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1398/8/25 | پذیرش: 1399/5/2 | انتشار: 1400/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zahedpasha S, Niazazari K, Taghvaee yazdi M. Analyzing the globalization of education; identifying the current dimensions and situation (Case Study: Islamic Azad Universities of Mazandaran Province). Educ Strategy Med Sci. 2021; 14 (4) :208-219
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2423-fa.html

زاهد پاشا سعید، نیازآذری کیومرث، تقوایی یزدی مریم. واکاوی جهانی‌شدن آموزش؛ شناسایی ابعاد و وضعیت موجود (مورد مطالعه: دانشگاههای آزاد اسلامی واحد استان مازندارن). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (4) :208-219

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2423-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( مهر-آبان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341