1- گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران ، lkhatamikia@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران 3- گروه علوم تربیتی، روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران 4- گروه روانشناسی، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چکیده: (2539 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی انفرادیشده، بعد مهم و اساسی در هدایت تجارب یادگیری و کسب نتایج موفق در اررزشیابیهای آموزشی است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی اصول این برنامه انجام شد، بدین منظور تجارب یادگیری دانشآموختگانی که آزمون ورودی دانشگاه(کنکور سراسری) را تجربه کردهاند، مورد بررسی قرار گرفت. روش ها: در این مطالعه از روش کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شدهاست. شرکتکنندگان این مطالعه، دانشآموختگان دوره متوسطه دوم که در کنکور ۱۳۹۷ شرکت کردهاند، بودند؛ و با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نمونهگیری تا زمان رسیدن به مرحله اشباع، ادامه یافت و در نهایت به 18 نفر رسید. اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکسکیودا و بر اساس روش 7 مرحلهای کلایزی انجام گردید. یافته ها: از نتایج این مطالعه اصول برنامه درسی انفرادیشده استخراج شد. این اصول در قالب سه کد مفهومی اصلی: منابع شناختی، منابع روانشناختی و منابع حمایتی؛ و 16 کد مفهومی فرعی دستهبندی شدند. نتیجه گیری: بر اساس یافتهها، آنچه از تجربه یادگیری دانشآموزانی که در کنکور سراسری شرکت کردهاند، درک میشود؛ این است که منابع شناختی، منابع روانشناختی و منابع حمایتی به عنوان اصول برنامه درسی انفرادیشده، نتایج کنکور سراسری را تحت تأثیر قرار میدهند.
khatamikia L, fathivajargah K, Hakimzadeh R, Sharifi M. Phenomenological Explanation of Individualized Curriculum Principles with Emphasis on the Learning Experience of Participants in University Entrance Exam. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (4) :199-207 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2471-fa.html
خاتمی کیا لیلاسادات، فتحی واجارگاه کورش، حکیم زاده رضوان، شریفی مسعود. تبیین پدیدارشناسانه اصول برنامه درسی انفرادی شده با تاکید بر تجربه یادگیری شرکت کنندگان در کنکور سراسری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (4) :199-207