مقدمه: شایستگی فارغالتحصیلان پرستاری یک مسئله مهم در امر مراقبتهای بهداشتی است زیرا با استانداردهای حرفهای، ایمنی بیمار و کیفیت مراقبتهای پرستاری مرتبط است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای محوری موردنیاز دانشآموختگان پرستاری انجام شده است. روش کار: این مطالعه کیفی با مشارکت 35 نفر از خبرگان پرستاری از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته و به روش نمونهگیری هدفمند چندگانه در سال 98-1397انجام شد. تجزیه وتحلیل دادهها با کدگذاری دستی به شیوه تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و مدل آتراید-استرلینگ انجام پذیرفت.
تأیید روایی با بکارگیری راهبردهایی همچون اجرای فرایند نظاممند ثبت دادهها، افزایش تعداد و تنوع در مصاحبهشوندگان، بازنگری مکرر دادهها، کنترل توسط اعضا و داوران بیرونی انجام شد؛ و سنجش پایایی از طریق پایایی بازآزمون و پایایی بین دو کدگذار به صورت دستی انجام گرفت و بعد از اتمام کدگذاری، نتایج این دو کدگذاری با یکدیگر مقایسه و از روش هولستی استفاده شد.
نتایج: در فرایند تحلیل مضمون، درمجموع 342 مضمون پایه استخراج گردید که در قالب 34 مضمون سازماندهنده فرعی و 14 مضمون سازماندهنده اصلی طبقهبندی شد و درنهایت 9 مضمون فراگیر شناسایی گردید که شامل شایستگیهای تخصصی و حرفهای، فردی، بینفردی و ارتباطی، اخلاقی و رفتاری، آموزشی و پژوهشی، اجتماعی و فرهنگی، رهبری و مدیریتی، فناوری اطلاعات و مدیریت دانش؛ و شایستگیهای بین حرفهای و جهانی میباشد. نتیجهگیری: توانمندسازی دانشآموختگان پرستاری به انواع مهارتها و ابعاد مختلف شایستگیهای محوری نهتنها به تضمین کیفیت و اثربخشی مراقبتها و درنتیجه ارتقا سطح سلامت جامعه کمک میکند، بلکه موجب حفظ ارزش و جایگاه اجتماعی حرفهی پرستاری میگردد.
Yarmohammadian M H, Movaghar M, Jalili Z. Identifying the Core Competencies Required for Nursing Graduates: A Thematic Analysis. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (2) :172-182 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2473-fa.html
یارمحمدیان محمدحسین، موقر مهناز، جلیلی زهرا. شناسایی شایستگیهای محوری مورد نیاز دانشآموختگان پرستاری: یک تحلیل مضمون. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (2) :172-182