[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1402 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 182-172 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی شایستگی‌های محوری مورد نیاز دانش‌آموختگان پرستاری: یک تحلیل مضمون
محمدحسین یارمحمدیان 1، مهناز موقر2 ، زهرا جلیلی2
1- دانشگاه ، mhyarm@yahoo.com
2- دانشگاه
چکیده:   (1139 مشاهده)
مقدمه: شایستگی فارغ‌التحصیلان پرستاری یک مسئله مهم در امر مراقبت‌های بهداشتی است زیرا با استانداردهای حرفه‌ای، ایمنی بیمار و کیفیت مراقبت‌های پرستاری مرتبط است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی‌های محوری موردنیاز دانش‌آموختگان پرستاری انجام شده است.
روش کار: این مطالعه کیفی با مشارکت 35 نفر از خبرگان پرستاری از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختار‌یافته و به روش نمونه‌گیری هدفمند چندگانه در سال 98-1397انجام شد. تجزیه ‌وتحلیل داده‌ها با کدگذاری دستی به شیوه تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و مدل آتراید-استرلینگ انجام پذیرفت.
تأیید روایی با بکارگیری راهبردهایی همچون اجرای فرایند نظام‌مند ثبت داده‌ها، افزایش تعداد و تنوع در مصاحبه‌شوندگان، بازنگری مکرر داده‌ها، کنترل توسط اعضا و داوران بیرونی انجام شد؛ و سنجش پایایی از طریق پایایی بازآزمون و پایایی بین دو کدگذار به صورت دستی انجام گرفت و بعد از اتمام کدگذاری، نتایج این دو کدگذاری با یکدیگر مقایسه و از روش هولستی استفاده شد.
نتایج: در فرایند تحلیل مضمون، درمجموع 342 مضمون پایه استخراج گردید که در قالب 34 مضمون سازمان‌دهنده فرعی و 14 مضمون سازمان‌دهنده اصلی طبقه‌بندی شد و درنهایت 9 مضمون فراگیر شناسایی گردید که شامل شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای، فردی، بین‌فردی و ارتباطی، اخلاقی و رفتاری، آموزشی و پژوهشی، اجتماعی و فرهنگی، رهبری و مدیریتی، فناوری اطلاعات و مدیریت دانش؛ و شایستگی‌های بین حرفه‌ای و جهانی می‌باشد.
نتیجه‌گیری: توانمندسازی دانش‌آموختگان پرستاری به انواع مهارت‌ها و ابعاد مختلف شایستگی‌های محوری نه‌تنها به تضمین کیفیت و اثربخشی مراقبت‌ها و درنتیجه ارتقا سطح سلامت جامعه کمک می‌کند، بلکه موجب حفظ ارزش و جایگاه اجتماعی حرفه‌ی پرستاری می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: شایستگی، شایستگی ‌محوری، دانش‌آموخته، پرستاری، تحلیل مضمون
متن کامل [PDF 455 kb]   (1188 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1398/10/12 | پذیرش: 1399/4/9 | انتشار: 1402/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yarmohammadian M H, Movaghar M, Jalili Z. Identifying the Core Competencies Required for Nursing Graduates: A Thematic Analysis. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (2) :172-182
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2473-fa.html

یارمحمدیان محمدحسین، موقر مهناز، جلیلی زهرا. شناسایی شایستگی‌های محوری مورد نیاز دانش‌آموختگان پرستاری: یک تحلیل مضمون. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (2) :172-182

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2473-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660