1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ، zeighami.m@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
چکیده: (192 مشاهده)
مقدمه: آموزش و تربیت دانشجویان دکترای پرستاری از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا از آنها انتظار میرود به عنوان عاملی جهت پیشرفت علم پرستاری، مشاوران حرفهای و محققان آینده پرستاری عمل نمایند. برای موفقیت هر چه بیشتر دوره دکتری پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهرهبرداری از تجارب دانشگاههای موفق، امری ضروری است. در این پژوهش مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکتری پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا و ایران انجام شد. روش کار: مطالعه توصیفی- تطبیقی حاضر در سال 1398 انجام شد. در این مطالعه تطبیق نظام آموزش پرستاری ایران در مقطع دکتری با دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، صورت گرفت. یافتهها: برنامه هر دو دانشگاه براساس اصول برنامهریزی استراتژیک دارای ارزشها، رسالت و چشم انداز است. فلسفه دانشکده پرستاری پنسیلوانیا تفاوتهای فرهنگی و قومیتی را لحاظ کردهاست درحالی که در ایران به ارائه مراقبتهای پرستاری با توجه به فرهنگ و قومیتهای مختلف توجه نشدهاست. ارائه دروس در دانشگاه پنسیلوانیا به صورت حضوری و مجازی است. برنامههای آموزشی متنوعتر و تعدادی از واحدها اختیاری بوده و به تناسب نیاز دانشجو و عنوان رساله و توصیه استاد راهنما انتخاب میشود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد میگردد با در نظر گرفتن نقش و وظایف فارغالتحصیلان دوره دکترای پرستاری و نیازهای پیچیده و در حال تغییر جامعه، در محتوا، شیوه ارائه و ارزشیابی برنامه درسی این دوره، بازنگری صورت گیرد.
Zeighami M, Soltani nejad S. Comparative Study of Nursing PhD Curriculum in Iran and Pennsylvania University of United States. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (3) :293-301 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2481-fa.html
ضیغمی مریم، سلطانی نژاد سمیه. بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران و دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (3) :293-301