[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 16، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1402 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 246-239 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی چالش‌های عناصر برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد اخلاق پزشکی
مریم نعمتی1 ، وحید فلاح 2، ترانه عنایتی3
1- دانشگاه علوم پزشکی مازندران
2- دانشگاه آزاد واحد ساری ، Vahidfallah20@yahoo.com
3- دانشگاه آزاد واحد ساری
چکیده:   (198 مشاهده)
مقدمه: اخلاق پزشکی یکی از ارکان برنامه درسی رشته پزشکی بوده و هدف آن کسب مهارت تحلیل، استدلال، تصمیم‌گیری و حل معضلات اخلاقی در دانشجویان است، لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش‌های عناصر برنامه درسی با رویکرد اخلاق پزشکی انجام‌شده است.
روش کار: تحقیق از نوع ترکیبی اکتشافی، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ اجرا توصیفی-استنتاجی است. برای آگاهی از وضعیت آموزش اخلاق پزشکی در سال 1398، ابتدا دروس متناسب با موضوع با تحلیل محتوای کمی از برنامه رسمی استخراج و سپس به شیوه نمونه‌گیری هدفمند با 14 نفر اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و پردیس رامسر مصاحبه نیمه ساختارمند به عمل آمد و داده‌های مصاحبه به روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج تحلیل محتوای کمی نشان داد برنامه رسمی در اهداف کلی یا اختصاصی 43 عنوان از دروس تخصصی به آموزش اصول اخلاق و رفتار حرفه‌ای پرداخته است. در بخش کیفی 10 درون‌مایه اصلی و 35 طبقه شامل اصلاح اهداف براساس نیازسنجی، بازبینی محتوا و منابع، زمان و مکان مناسب، اصلاح شیوه اجرا، توجه به استاد، اصلاح فرایند یاددهی-یادگیری، ارزشیابی چندوجهی، تکنولوژی به‌عنوان فرصت، توجه به فراگیر و مدیریت برنامه پنهان شناسایی شد.
نتیجه‌گیری:  با توجه به جایگاه و ضرورت اخلاق در حرفه پزشکی، می‌توان با بازنگری برنامه و ترمیم چالش‌های موجود و ارتقاء مستمر آن، به برنامه درسی نهادینه‌شده و تربیت دانشجویان پزشکی اخلاق مدار دست یافت. 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، برنامه درسی، دانشجویان، پزشکی
متن کامل [PDF 412 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1399/2/13 | پذیرش: 1399/4/15 | انتشار: 1402/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nemati M, Fahhah V, Enayati T. Analysis the challenges of medical curriculum elements Based on Medical Ethics Approach. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (3) :239-246
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2585-fa.html

نعمتی مریم، فلاح وحید، عنایتی ترانه. واکاوی چالش‌های عناصر برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد اخلاق پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (3) :239-246

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2585-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570