1- دانشگاه علوم پزشکی مازندران 2- دانشگاه آزاد واحد ساری ، Vahidfallah20@yahoo.com 3- دانشگاه آزاد واحد ساری
چکیده: (198 مشاهده)
مقدمه: اخلاق پزشکی یکی از ارکان برنامه درسی رشته پزشکی بوده و هدف آن کسب مهارت تحلیل، استدلال، تصمیمگیری و حل معضلات اخلاقی در دانشجویان است، لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای عناصر برنامه درسی با رویکرد اخلاق پزشکی انجامشده است. روش کار: تحقیق از نوع ترکیبی اکتشافی، از نظر هدف کاربردی و از لحاظ اجرا توصیفی-استنتاجی است. برای آگاهی از وضعیت آموزش اخلاق پزشکی در سال 1398، ابتدا دروس متناسب با موضوع با تحلیل محتوای کمی از برنامه رسمی استخراج و سپس به شیوه نمونهگیری هدفمند با 14 نفر اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و پردیس رامسر مصاحبه نیمه ساختارمند به عمل آمد و دادههای مصاحبه به روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی تحلیل گردید. یافتهها: نتایج تحلیل محتوای کمی نشان داد برنامه رسمی در اهداف کلی یا اختصاصی 43 عنوان از دروس تخصصی به آموزش اصول اخلاق و رفتار حرفهای پرداخته است. در بخش کیفی 10 درونمایه اصلی و 35 طبقه شامل اصلاح اهداف براساس نیازسنجی، بازبینی محتوا و منابع، زمان و مکان مناسب، اصلاح شیوه اجرا، توجه به استاد، اصلاح فرایند یاددهی-یادگیری، ارزشیابی چندوجهی، تکنولوژی بهعنوان فرصت، توجه به فراگیر و مدیریت برنامه پنهان شناسایی شد. نتیجهگیری:با توجه به جایگاه و ضرورت اخلاق در حرفه پزشکی، میتوان با بازنگری برنامه و ترمیم چالشهای موجود و ارتقاء مستمر آن، به برنامه درسی نهادینهشده و تربیت دانشجویان پزشکی اخلاق مدار دست یافت.
Nemati M, Fahhah V, Enayati T. Analysis the challenges of medical curriculum elements Based on Medical Ethics Approach. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (3) :239-246 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2585-fa.html
نعمتی مریم، فلاح وحید، عنایتی ترانه. واکاوی چالشهای عناصر برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد اخلاق پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (3) :239-246