1- گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، yamahdi13286@yahoo.com 2- گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
چکیده: (22205 مشاهده)
اهداف: آموزش توانمندسازی، ارایه دانش و مهارت بهبود مستمر کیفیت فراگیر به کارکنان است. ایده سنتی آموزش قادر به رساندن پیام نیاز به انواع دانشها و مهارتها برای توانمندی افراد نیست. با توجه به اهمیت آموزش نیروی انسانی و ارزیابی آثار آن بر افزایش عملکرد کارکنان و همچنین توانمندسازی کارکنان، هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه اجرای دورههای آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان بود.
روشها: این مطالعه همبستگی و پیمایشی در 361 کارمند رسمی شعب بانک مسکن استان کرمان در سال 1388 انجام شد و 186 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از 2 پرسشنامه چگونگی اجرای دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان (34 سئوال) براساس ابعاد زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (20 سئوال) براساس ابعاد احساس شایستگی، احساس موثربودن، احساس معنیداربودن، احساس خودمختاری و احساس اعتماد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یکطرفه، رگرسیون چندمتغیره و لگ خطی با نرمافزار SPSS 16 استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمره اجرا و ارزیابی دورههای آموزش ضمن خدمت 5/17±8/120 و میانگین نمره توانمندسازی 4/11±2/77 بود. بین چگونگی اجرای دورههای آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی (521/0=r؛ 0001/0=p) و همچنین مولفههای آن رابطه معنیدار مستقیم وجود داشت. متغیرهای درونداد (241/3=t؛ 001/0=p) و فرآیند (321/2=t؛ 021/0=p) بیشترین تاثیر را بر متغیر توانمندسازی داشتند.
نتیجهگیری: بین چگونگی اجرای دورههای آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان در شعب بانک مسکن کرمان رابطه معنیدار و مستقیم وجود دارد.
Shahkaramipour Z, Tirgar H. Relationship between during-work educating courses and empowering employees. Educ Strategy Med Sci 2013; 5 (4) :231-235 URL: http://edcbmj.ir/article-1-259-fa.html
شاه کرمی پور زهرا، تیرگر هدایت. رابطه دورههای آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (4) :231-235