مقدمه: به همان اندازه که برنامهریزی برای تربیت دینی مهم است شناخت مسائل و آسیبشناسی آن نیز از اهمیت برخوردار است. آسیبهای احتمالی در تربیت دینی، کوششهای مربیان را بیحاصل خواهد نمود؛ بنابراین شناخت جنبههای منفی تربیتی، کماهمیتتر از شناخت جنبههای مثبت آن نیست؛ از اینرو تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود تربیت دینی و آسیب شناسی آن در کانون نخبگان سلمان فارسی به عنوان یکی از موفقترین کانونهای فرهنگی تربیتی دانشآموزی کشور انجام شده است. روش:در این تحقیق مربیان و متربیان کانون بهصورت تمام شماری با روش توصیفی– پیمایشی و ابزار پرسشنامه با روایی ۸۱% و پایایی ۲/۸۱% از سه منظر «روشهای تربیتی» و «محتوای آموزشی» و «رابطه مربی با متربی»مورد بررسی قرارگرفتهاند. یافته ها: نتایج آمار توصیفی نشان میدهد که رابطه مربی با متربی با آسیبهایی از قبیل بدبینی نسبت به مربی، ایجاد روحیه خودبزرگبینی و ایجاد بیمیلی و نفرت نسبت مربی روبرو شده است. روشهای تربیتی نیز با بروز لجاجت، دشمنی، از بین رفتن آبرو و ایجاد نفاق و دورویی در متربی همراه بوده است. همچنین محتوای آموزشی نیز با نگرش منفی و بدبینی نسبت به محتوای دینی، یادگیری سوگیری در موضع قضاوت، ایجاد تزلزل در باورهای دینی مواجه شده است. نتیجه گیری: با توجه به آسیبهای شناسایی شده، کانونهای فرهنگی تربیتی دانشآموزی باید نسبت به اصلاح محتوای آموزشی، روابط بین مربی و متربی و روشهای تربیتی خود اقدام نمایند.
Hoseini Nejad Mahani S M R. Pathology of religious education in Student cultural and educational centers. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (5) :471-481 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2601-fa.html
حسینی نژاد ماهانی سید محمد رضا. آسیبشناسی تربیت دینی در کانون های فرهنگی تربیتی دانش آموزی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (5) :471-481