[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 14، شماره 5 - ( آذر-دی 1400 ) ::
جلد 14 شماره 5 صفحات 249-240 برگشت به فهرست نسخه ها
مولفه‌‌های فرهنگ تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی : مطالعه فراترکیب
نازیلا آفندیده1 ، رضا غفاری1 ، حسن زارعی متین 2، جواد پورکریمی3
1- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
2- دانشگاه تهران ، matin@ut.ac.ir
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (69 مشاهده)
مقدمه: تعالی و انحطاط هر جامعه ای، مرهون فرهنگ آن است. بنابراین توسعه دانشگاه­ها در جهت تجاری سازی نتایج تحقیقات در اولین گام نیازمند درک و شناخت مولفه­های فرهنگ تجاری­سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی است . این تحقیق با هدف ارائه تصویری جامع از مؤلفه های فرهنگ تجاری سازی نتایج تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی از طریق ترکیب تحقیقات پیشین انجام شد.
روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با روش فراترکیب کدگذاری(تحلیل مضمون)  انجام شده است . فراترکیب با فراهم کردن یک نگرش نظام مند برای پژوهشگران از طریق ترکیب پژوهش های مختلف، به کشف موضوع ها و استعاره های جدید و اساسی می پردازد، و با این روش دانش فعلی را گسترش داده و یک دید جامع و کلی را نسبت به مسائل به وجود می آورد.
یافته ها: پس از تحلیل یافته های محققان قبلی و ترکیب نتایج حاصله ، از مجموع 99کد ،  15 مفهوم و 4 مؤلفه در زمینه فرهنگ تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاه شناسایی شدند. براساس یافته های تحقیق کدهای انگیزش و پاداش ، هماهنگی و تعامل با صنعت ، حمایت مدیریت دانشگاه و خدمات مشاوره ای بیشترین فراوانی را در فرهنگ تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاه داشتند.
نتیجه گیری:  با توجه به نتایج مطالعه، یکی از دلایلی که نتایج تحقیقات در دانشگاه زیاد تجاری سازی نمی شود عدم توجه کافی سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان دانشگاه به فرهنگ سازی در این زمینه بوده است بنابراین یافته های این پژوهش می تواند در سیاست گذاری دانشگاه در راستای فرهنگ سازی جهت گسترش تجاری کردن نتایج تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: دانشگاه، فرهنگ سازمانی، تجاری‌سازی، نتایج‌تحقیقات، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 473 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه : مروری سيستماتيک | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1399/2/31 | پذیرش: 1400/4/24 | انتشار: 1400/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afandideh N, Ghaffari R, Zareimatin H, Porkarimi J. The components of the organizational culture of commercializing the results of studies conducted in universities of medical sciences: A meta-synthesis. Educ Strategy Med Sci. 2021; 14 (5) :240-249
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2605-fa.html

آفندیده نازیلا، غفاری رضا، زارعی متین حسن، پورکریمی جواد. مولفه‌‌های فرهنگ تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی : مطالعه فراترکیب. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (5) :249-240

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2605-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 5 - ( آذر-دی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343