[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1402 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 20-10 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود جهت کاهش پریشانی روان شناختی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه
اعظم کاظمی1 ، اعظم صالحی1 ، سید ولی کاظمی رضایی 2، عادل پیمان3
1- دانشگاه پیام نور اصفهان
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ، vali.kazemi1988@gmail.com
3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (1024 مشاهده)
مقدمه: عوامل زیادی در بروز اختلال­های روانی دانش­آموزان نقش دارند که ازجمله می­توان به فقدان مهارت­های تنظیم هیجانی اشاره کرد. بنابراین هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت­های تنظیم هیجانی متمرکز  بر شفقت به خود جهت کاهش پریشانی روان­شناختی دانش­آموزان دختر دوره اول متوسطه بود.
روش­ ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر  لنده استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 97-1396 بود که از بین آن­ها 36  نفر بر حسب شرایط  ورود  به  پژوهش با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (18) و کنترل (18) گمارده شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­ افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (DASS-21) در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون استفاده شد. مداخله آموزش مهارت­های تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود به مدت 9 جلسه نود دقیقه­ای به صورت هفته­ای یک جلسه برای گروه آزمون اجرا شد اما گروه کنترل  این مداخله را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. 
یافته­ ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان داد که آموزش مهارت­های تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود بر افسردگی (001/0P<؛89/12=F)، اضطراب (000/0P<؛ 84/17=F) و استرس (002/0P<؛ 30/12=F) دانش­آموزان دختر دوره اول متوسطه تأثیر معنادار داشته است؛  بدین معنی که این آموزش باعث کاهش افسردگی، اضطراب و استرس دانش­آموزان شده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­های حاصل از پژوهش حاضر می­توان گفت که آموزش تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود با بهره­گیری از مهارت­هایی همچون آگاهی هیجانی، مشاهده­گری، تمرینات ذهن­آگاهی و پرورش نگرش­های مشفقانه نسبت به خود می­تواند به­عنوان روشی کارآمد در جهت بهبود پریشانی روان­شناختی دانش­آموزان در سطح مدارس به کار رود.
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، شفقت به خود، پریشانی روان شناختی، دوره اول متوسطه، دانش آموزان
متن کامل [PDF 444 kb]   (1101 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1399/4/8 | پذیرش: 1399/10/13 | انتشار: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

کاظمی س و, Salehi A, Kazemi rezaei S V. The Effect of Emotional Regulation Skills Training Based on Self-compassion on Reduce Psychological Distress in Female First High School Students. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (1) :10-20
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2639-fa.html

کاظمی اعظم، صالحی اعظم، کاظمی رضایی سید ولی، پیمان عادل. تاثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود جهت کاهش پریشانی روان شناختی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (1) :10-20

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2639-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645