[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1403 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 44-33 برگشت به فهرست نسخه ها
پیشایندهای انگیزشی احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه: نقش خودمختاری، شایستگی، ارتباط و علاقه فردی
هادی صمدیه1 ، حسین کارشکی 2، سیدامیر امین یزدی3 ، الهه حجازی4
1- دانشگاه بیرجند
2- دانشگاه فردوسی ، kareshki@um.ac.ir
3- دانشگاه فردوسی
4- دانشگاه تهران
چکیده:   (459 مشاهده)
مقدمه: عدم احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه، می­تواند یک عامل اصلی افت تحصیلی و مشکلات سازگاری در آموزش عالی باشد. با این حال، شناخت کمی از پیشایندهای احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه وجود دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش خودمختاری، شایستگی، ارتباط و علاقه فردی در پیش­بینی احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بود.
روش‌ها: طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در نیم‌سال اول سال تحصیلی 99-98 تشکیل دادند. بدین منظور، 450 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب شدند. جمع­آوری داده­ها از طریق مقیاس­های ارضای نیازهای بنادین عمومی، علاقه فردی و تعلق به دانشگاه انجام گرفت. به منظور تحلیل داده­ها از نرم ­افزار SPSS 24 و روش­های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. 
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین نیازهای شایستگی، خودمختاری، ارتباط، علاقه فردی و تعلق به دانشگاه همبستگی­های متقابل معنادار وجود دارد. به­علاوه، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که به جز علاقه فردی، متغیرهای شایستگی، خودمختاری و ارتباط قادر به پیش­بینی معنادار احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بودند.
نتیجه‌گیری: یافته­ های پژوهش، نقش مهم ارضای نیازهای بنیادین روان­شناختی را در تجربه احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه مورد تأکید قرار می­دهد و می ­تواند مبنایی برای مداخلات اثرگذار در آموزش عالی باشد. 
 
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: شایستگی، خودمختاری، ارتباط، علاقه فردی، تعلق به دانشگاه
متن کامل [PDF 403 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1399/5/10 | پذیرش: 1399/10/13 | انتشار: 1403/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadieh H, Kareshki H, Amin Yazdi S A, Hejazi E. Motivational Antecedents of Students' Sense of Belonging to University: The Role of Autonomy, Competence, Relatedness and Individual Interest. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (1) :33-44
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2667-fa.html

صمدیه هادی، کارشکی حسین، امین یزدی سیدامیر، حجازی الهه. پیشایندهای انگیزشی احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه: نقش خودمختاری، شایستگی، ارتباط و علاقه فردی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (1) :33-44

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2667-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657