1- دانشگاه بیرجند 2- دانشگاه فردوسی ، kareshki@um.ac.ir 3- دانشگاه فردوسی 4- دانشگاه تهران
چکیده: (815 مشاهده)
مقدمه: عدم احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه، میتواند یک عامل اصلی افت تحصیلی و مشکلات سازگاری در آموزش عالی باشد. با این حال، شناخت کمی از پیشایندهای احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه وجود دارد.هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش خودمختاری، شایستگی، ارتباط و علاقه فردی در پیشبینی احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بود. روشها: طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 تشکیل دادند. بدین منظور، 450 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها از طریق مقیاسهای ارضای نیازهای بنادین عمومی، علاقه فردی و تعلق به دانشگاه انجام گرفت. به منظور تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS 24 و روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین نیازهای شایستگی، خودمختاری، ارتباط، علاقه فردی و تعلق به دانشگاه همبستگیهای متقابل معنادار وجود دارد. بهعلاوه، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که به جز علاقه فردی، متغیرهای شایستگی، خودمختاری و ارتباط قادر به پیشبینی معنادار احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بودند. نتیجهگیری: یافته های پژوهش، نقش مهم ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی را در تجربه احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه مورد تأکید قرار میدهد و می تواند مبنایی برای مداخلات اثرگذار در آموزش عالی باشد.
Samadieh H, Kareshki H, Amin Yazdi S A, Hejazi E. Motivational Antecedents of Students' Sense of Belonging to University: The Role of Autonomy, Competence, Relatedness and Individual Interest. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (1) :33-44 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2667-fa.html
صمدیه هادی، کارشکی حسین، امین یزدی سیدامیر، حجازی الهه. پیشایندهای انگیزشی احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه: نقش خودمختاری، شایستگی، ارتباط و علاقه فردی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (1) :33-44