[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 5 - ( آذر-دی 1401 ) ::
جلد 15 شماره 5 صفحات 497-489 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل موثر بر آموزش کارآفرینی و پیشرفت با تاکید بر تئوری آموزشی پنج ذهن و با استفاده ازدیدگاه نخبگان دانشگاهی
حمیدرضا یوسفی1 ، روح الله سمیعی2 ، فریدون آزما2 ، محمد رضا صفاریان3
1- دانشجوی دکترا، گروه کارآفرینی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران ، hamidrezayousefi492@yahoo.com
2- عضو هیات علمی، گروه کارآفرینی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران
3- عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
چکیده:   (1279 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر  آموزش کارآفرینی و پیشرفت با تاکید بر  تئوری آموزشی پنج ذهن و با استفاده ازدیدگاه نخبگان دانشگاهی بود.
روش­ها: روش پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از روش دلفی بود. براساس بررسی مقالات، متون و منابع مرتبط با الگوهای آموزشی و نظر خبرگان از طریق تکنیک دلفی عناصر الگوی آموزش کارآفرینی بر مبنای تئوری پنج ذهن از میان 24 شاخص الگوهای آموزشی 6 شاخص مرتبط شناسایی شد. خبرگان مشارکت کننده در این پژوهش 32 نفر از اساتید و آگاهان به آموزش کارآفرینی دانشگاهی و مسلط به تئوری آموزشی پنج ذهن بودند[m1] . یافته­ها با استفاده از روش PLS و تکنینک ISM تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: تحلیل مدل ساختاری نشان داد که در الگوی آموزش کارآفرینی مبتنی بر تئوری پنج ذهن تدوین هدف‌های آموزشی به عنوان سنگ بنای الگوی آموزشی عمل می‌کند و همچنین عوامل تحلیل ویژگی‌های یادگیرنده و طراحی محیط یادگیری به عنوان عوامل پایه‌ای و اساسی در طراحی الگوی آموزش کارآفرینی مبتنی بر تئوری پنج ذهن مطرح می‌شود، از طرفی تدوین هدف­های آموزشی در طراحی الگوی آموزش از قدرت نفوذ بالا با حداقل وابستگی برخوردار است و هر نوع تغییر در آن می‌تواند سایر عوامل را تحت تاثیر قرار دهد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر پیشنهاد می­شود که در مطالعات آینده به طور حتمی و اساسی بر متغیرهایی مانند تدوین هدف‌های آموزشی، ازشیابی مرحله ای، تحلیل تکالیف یادگیری، تعیین مواد و وسایل آموزشی، طراحی محیط یادگیری و تحلیل ویژگی‌های یادگیرنده تاکید شود و از این متغیرها با هدف توسعه و پیشرفت کارآفرینی آموزشی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: طراحی آموزشی، کارآفرینی، تئوری آموزشی پنج ذهن، نخبگان دانشگاهی
متن کامل [PDF 984 kb]   (1646 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1399/8/5 | انتشار: 1401/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi H, Samiee R, Azma F, Saffarian M. Identifying the effective factors on entrepreneurship education and progress with emphasis on the educational theory of the five minds and using the perspective of academic elites. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (5) :489-497
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2687-fa.html

یوسفی حمیدرضا، سمیعی روح الله، آزما فریدون، صفاریان محمد رضا. شناسایی عوامل موثر بر آموزش کارآفرینی و پیشرفت با تاکید بر تئوری آموزشی پنج ذهن و با استفاده ازدیدگاه نخبگان دانشگاهی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (5) :489-497

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2687-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 5 - ( آذر-دی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713