[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 90-79 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی بر یادگیری مشارکتی دانش آموزان در درس علوم و پایداری آن در طول زمان
منیره محمدزاده ، مریم صفرنواده 1، قدسی احقر
1- ، dr.safarnavadeh@gmail.com
چکیده:   (1754 مشاهده)
چکیده:
مقدمه : نتایج تحقیقات بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی که روند آموزش علوم تجربی  را مطالعه می‌کند، نشان داده است که کشور ایران نتایجی پایین­تر از میانگین داشته است. بنابراین ضرورت توجه ویژه به درس علوم تجربی مشهود است. در این راستا هدف این پژوهش، بررسی اثر آموزش درس علوم تجربی بر اساس رویکرد ساختن‌گرایی برمیزان یادگیری مشارکتی دانش‌آموزان و پایداری آن در طول زمان بود.
روش ها: روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 و حجم نمونه 60 نفر، که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه یادگیری مشارکتی استیفان و همکاران استفاده شد و آموزش مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی طی10 جلسه، هر جلسه60 دقیقه اجراء گردید و جهت تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اندازه‌گیری مکرر و مقایسه زوجی) بهره گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش، بیانگر آن است که میزان یادگیری مشارکتی دانش‌آموزانی که آموزش بر اساس رویکرد ساختن‌گرایی را دریافت کرده‌اند بطور معنی‌داری بالاتر از میزان یادگیری مشارکتی دانش‌آموزانی است که این آموزش را دریافت نکرده‌اند.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان می­دهد که آموزش علوم تجربی پایه هفتم براساس رویکرد ساختن گرایی بر افزایش میزان یادگیری مشارکتی دانش آموزان موثر بوده است و در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است. بر اساس نتایج، می­توان از آموزش با رویکرد ساختن گرایی برای افزایش یادگیری مشارکتی دانش آموزان در دوره اول متوسطه استفاده کرد و این روش با فعال ساختن دانش ­آموزان در فرایند آموزش می­تواند به عنوان یکی از روش­های اصلی جهت افزایش یادگیری مشارکتی به کار رود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، ساختن‌گرایی، یادگیری مشارکتی، بازخورد.
متن کامل [PDF 1509 kb]   (1283 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1399/7/14 | پذیرش: 1399/11/4 | انتشار: 1401/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh M, Safarnavadeh M, Ahghar G. The effect of constructivist-based approach of teaching in science Courses on cooperative learning of Secondary school students and its sustainability over time. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (1) :79-90
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2710-fa.html

محمدزاده منیره، صفرنواده مریم، احقر قدسی. تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی بر یادگیری مشارکتی دانش آموزان در درس علوم و پایداری آن در طول زمان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (1) :79-90

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2710-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645