1- دانشگاه آزاد اسلامی،اردستان ، Farzaneh_vasefian@yahoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی،میمه 3- دانشگاه آزاد اسلامی،ایرانشهر
چکیده: (1789 مشاهده)
مقدمه:آموزش عالی یکی از مهم ترین مکان هایی هست که در ترویج عدالت و آموزش آن نقش مهمی ایفا می کند.اگرچه استراتژی های خاصی برای برقراری عدالت آموزشی به وسیله متخصصان به کار گرفته شده است،اما وجود بی عدالتی های آموزشی،بیانگر آن است که بسیاری از این استراتژی ها،ناموفق بوده اندو نیاز به تغییر نگرش و استراتژی های جدید آموزشی دراجزایبرنامهدرسیتوسط متخصصان،کاملا مشهود است.لذا هدف اینپژوهشطراحیاهداف برنامه درسی مبتنی بر عدالت آموزشیدرآموزشعالیمیباشد. روشها:این پژوهشبهشیوهکیفی وبا استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد روشاصلیگردآوریاطلاعات،مصاحبهنیمهساختاریافتهبود.محیطپژوهششامل 13نفر ازمتخصصان حوزه برنامه درسی و تعلیم و تربیت بودهکهباروشنمونه گیریهدفمندازنوعموارد مطلوبانتخابشدند.برایبدستآوردن اعتبارورواییدادههاازدوروشبازبینیمشارکتکنندگانومرورخبرگان غیرشرکتکنندهدرپژوهشاستفادهشد.نتایجتحلیلدادههادرطیسهمرحله،کدگذاریباز،کدگذاریمحوریوکدگذاریگزینشیباکمکنرمافزار MAXQDA12بهمفاهیممجزاتفکیکشدند. یافتهها:یافته ها حاکی از آن است که عدم نگرش عادلانه مسوولین در تدوین اهداف و محتوای برنامه درسی آموزش عالی،همچنین بی توجهی به متخصصین حوزه برنامه درسی، متاثرنبودن آموزش عالی از نیازهای آینده جامعه و فقدان نیازسنجی در گستره ملّی،از جمله مواردی هستند که مانع توسعه عدالت آموزشی در آموزش عالی می شوند. نتیجهگیری:برای رسیدن به عدالت آموزشی در آموزش عالی بهتر است هنگام تصمیم گیری برای تدوین اهداف و بازنگری سرفصلها به علائق و استعدادهای داوطلبین توجه شود،برنامه های درسی با بازار کار،صنعت و تجارت مرتبط شود و آموزش متناسب با نیازهای دانشجویان و جامعه باشد ،توجه ویژه به تخصص اساتید و نظرخواهی از همه اساتید برای تدوین برنامه درسی،صورت گیرد.
seyedi M, vasefian F, keshavarzi M. Designing Curriculum Objectives Based on Educational Justice in Iranian Higher Education: Qualitative Research. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (5) :323-333 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2772-fa.html
سیدی محبوبه، واصفیان فرزانه، کشاورزی مهدی. طراحی مدل اهداف برنامه درسی مبتنی بر عدالت آموزشی در آموزش عالی ایران: پژوهش کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (5) :323-333