[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 4 - ( مهر-آبان 1403 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 455-443 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق حرفه‌ای پژوهش برای دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی مراکز آموزش عالی ایران
علی اصغر بیانی 1، رویا نیک فرجام2 ، حسن صائمی2 ، حمزه اکبری2
1- دانشگاه آزاد اسلامی ، aabayani@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (625 مشاهده)
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت رعایت اخلاق پژوهش در فرایند تحقیق و اهمیت آموزش آن به دانشجویان تحصیلات تکمیلی این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق حرفه‌ای پژوهش برای دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی مراکز آموزش عالی ایران انجام شد.
روش: این پژوهش در چارچوب رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) و با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی کلیه اساتید دانشگاه‌های استان گلستان بود. در بخش کیفی، 14 نفر ازاعضای هیئت علمی به روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی بطور تصادفی تعداد 181 نفر برای آزمون مدل برگزیده شدند. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه ساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. داده های حاصل از آنها در بخش کیفی با استفاده از نرم افزار maxqda و در بخش کمی با استفاده از نرم افزار pls تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌: یافته های حاصل از این پژوهش شامل166کد باز بوده که داده های مشابه از طریق تحلیل مقایسه ای در یکدیگر ادغام گردید و در نهایت23 زیر مقوله و12 مقوله اصلی ارائه گردید. مقوله های اصلی (تغییر ساختار پژوهش، کمک به جهانی شدن علم و فناوری، شناخت سرقت ادبی) برای ضرورت، (آموزش ملاحضات اخلاقی، ارتقاء شاخص های سواد اطلاعاتی، همیاری کردن با علوم پزشکی) برای عنصر هدف، (مبانی علمی، الزامات اخلاق پژوهش) برای محتوا، (روش های تعاملی و غیرتعاملی) برای عنصر روش های یاددهی-یادگیری و (ارزشیابی تکوینی و پایانی) برای عنصر ارزشیابی استخراج شد.
نتیجه‌گیری: مدل استخراج‌شده از داده‌های کیفی با داده‌های کمی جمع‌آوری‌شده از شرکت‌کنندگان در این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است.  لذا نظارت بر فعالیت های پژوهشی و کمک گرفتن ازحوزه علوم پزشکی برای طراحی الگوی برنامه درسی دانشجویان می تواند بیشترین اثر بر رعایت اخلاق پژوهش  داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: طراحی، اعتباریابی، برنامه درسی اخلاق حرفه‌ای پژوهش، آموزش عالی ایران.
متن کامل [PDF 786 kb]   (167 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1399/10/21 | پذیرش: 1400/6/23 | انتشار: 1402/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayani A, Nikfarjam R, Haemi H, Akbari H. Designing and validating a model of research professional ethics curriculum for graduate students of Iranian higher education centers. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (4) :443-455
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2781-fa.html

بیانی علی اصغر، نیک فرجام رویا، صائمی حسن، اکبری حمزه. طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق حرفه‌ای پژوهش برای دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی مراکز آموزش عالی ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (4) :443-455

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2781-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( مهر-آبان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660