1- دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد بروجرد 2- گروه روانشناسی دانشگاه لرستان ، SADEGHI.M@lu.ac.ir 3- گروه روانشناسی دانشگاه ازاد بروجرد
چکیده: (210 مشاهده)
مقدمه: اختلال سلوک نوعی اختلال روانی شایع و بسیار آسیب پذیر است که معمولاً در کودکی یا نوجوانی بروز می کند و با رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگرانه شدید مشخص می شود. این بیماری با اختلالات عصبی شناختی همراه است وغالبا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی در بزرگسالی منجر می شود. روش: نیمه آزمایشی اندازه گیری مکرر(پیش آزمون،پس آزمون وپیگیری)با گروه کنترل جامعه آماری شامل، 45 پسر9-12 سال دارای اختلال سلوک به روش نمونه دردسترس انتخاب، و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. دوگروه آزمایش طی 8 هفته تحت آموزش راهبردها قرارگرفتند،گروه کنترل هیج آموزشی دریافت نکرد داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه تشخیص اختلال سلوک و تفکرانتقادی ریتکس، با نرم افزار اس پی اس اس 22 تحلیل شد (0/05 >p) یافته ها: نشان داد اثربخشی مداخلات در گروه نورونهای آینهای نسبت بگروه کنترل در مراحل پسآزمون و پیگیری، افزایش معنادارنشان داد. تفاوت مداخلات درگروه کارکردهای اجرایی و کنترل معنادارنبود. تفاوت مولفه های بالندگی و تعهد درگروه نورونهای آیینه ای درقیاس با گروه کنترل معناداربود و مولفه خلاقیت معنادار نبود درگروه کارکردهای اجرایی در هیچ یک از مولفه (p< 0/05) ها تفاوت معنادارنبود نتیجه گیری: آموزش راهبردهای نورونهای آینهای بر تفکر انتقادی ومؤلفههای بالندگی و تعهد تأثیر مثبت و معناداری داشت بر مؤلفه خلاقیت تأثیرگذار نبود مداخلات کارکردهای اجرایی مغز بر تفکر انتقادی و مؤلفههای آن بی تأثیربود. براین اساس استفاده از آموزش راهبردهای نورون های آیینه ای بعنوان مداخله موثر در بهبود عملکرد شناختی وارتباطی درکودکان دارای اختلال سلوک پیشنهاد می شود
ramezankhani F, sadeghi M, Goodarzi K. Comparison of the effectiveness of training brain executive strategies with mirror neurons on critical thinking in boys aged 9-12 years with conduct disorder. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (3) :282-292 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2793-fa.html
رمضانخانی فاطمه، صادقی مسعود، گودرزی کوروش. مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای کارکردهای اجرایی مغز با نورون های آینه ای بر تفکر انتقادی پسران 9-12 سال دارای اختلال سلوک. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (3) :282-292