مقدمه: هویتیابی حرفهای به عنوان یک فرایند اجتماعی در جهت تعریف فرد از خود و جامعه حرفهای از فرد، متاثر از عوامل محیطی، فردی و نهادی متفاوتی است. مطالعه حاضر در این راستا با هدف شناسایی مدلی برای بررسی نقش محیط یادگیری و توافق استاد- دانشجو در پیشبینی هویتیابی حرفهای دانشجویان پزشکی انجام گرفت.
روش ها: این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان علوم پزشکی اردبیل بود که با استفاده از جدول مورگان در نهایت بهصورت تصادفی تعداد ۲۲۷ نفر بهعنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای ارزیابی محیط یادگیری املا دی. تاکر و ملیسا کی. لوی، توافق استاد-دانشجوی ویلسون و رایان (۲۰۱۰) و منزلت هویت تحصیلی واز و ایزاکسیون (۲۰۰۸) استفاده شد و بهمنظور پاسخگویی به سؤالات تحقیق از آزمونهای آماری تی، همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری در محیط LISREL و SPSS استفاده گردید.
یافتهها:یافتهها نشان داد که محیط یادگیری بر میزان توافق استاد-دانشجو و همچنین از طریق توافق استاد-دانشجو بر هویتیابی موفق حرفهای دانشجویان تأثیر معنادار دارد و ۱۸۵/۰ تغییرات رفتار هویتیابی دانشجویان را تبیین میکند.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر تأثیر معنادار محیط یادگیری با نقش میانجیگری توافق استاد دانشجو بر هویتیابی حرفهای دانشجویان علوم پزشکی را نشان داد. از این رو، محیط یادگیری از طریق ادراکات دانشجویان و نیز مشارکت دانشجویان بر هویتیابی موفق دانشجویان علوم پزشکی تأثیر معناداری دارد.
Taqavi H, Layegh H, Bashokooh Ajirloo H. Modeling the impact of learning environment and professor-student rapport on professional identification of medical students. Educ Strategy Med Sci 2022; 14 (6) :334-343 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2800-fa.html
تقوی حسین، لایق حجت، باشکوه اجیرلو حسن. مدل یابی تاثیر محیط یادگیری و توافق استاد- دانشجو بر هویتیابی حرفهای دانشجویان رشته علوم پزشکی اردبیل. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (6) :334-343