[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1403 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 135-127 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر اجرای مداخله آموزشی توسط دانشجویان پرستاری کارآموزی در عرصه بر ارتقای خود مراقبتی بیماران دیابت نوع دو بستری
ربابه خلیلی1 ، اکرم پرنده2 ، لیلا کریمی 3
1- مرکز تحقیقات علوم رفتاری، موسسه سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث ، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران.
3- مرکز تحقیقات علوم رفتاری، موسسه سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران ، LEILAKARIMI1487@gmail.com
چکیده:   (1081 مشاهده)
مقدمه: آموزش خودمراقبتی به بیماران دیابتی توسط پرستاران همواره یک استراتژی کلیدی و ارزشمند در زمینه کنترل موفق دیابت بوده است، جهت تسهیل فرایند حرفه ای شدن فارغ التحصیلان پرستاری، مطالعه حاضر با هدف تاثیر اجرای مداخله آموزشی توسط دانشجویان پرستاری بر ارتقای خود مراقبتی بیماران دیابت ملیتوس انجام شد.
روش­ کار: مطالعه به صورت نیمه تجربی بر روی  70 بیمار بستری مبتلا به دیابت نوع 2 صورت که به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه خود مراقبتی  توبرت و گلاسکو بود که قبل از مداخله آموزشی و یک ماه  بعد از آن تکمیل شد. داده‌ها از طریق نرم افزار  SPSS 16 با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی درسطح معنی‌داری ۰5/۰‌P ≤  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
 یافته‌ها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین رفتارخودمراقبتی در حیطه های  فعالیت بدنی ، مراقبت از پا، رعایت رژیم غذایی، کنترل قندخون، مصرف مرتب دارو وجود دارد. اما در میانگین نمره کلی خودمراقبتی در گروه مطالعه و کنترل به جز در حیطه  مراقبت از پا تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به تاثیر مثبت آموزش در حیطه های مختلف و عدم وجود تفاوت معنادار بین نمره خودمراقبتی کلی بین دو گروه که ممکن است بر اثر مناسب نبودن روش های آموزشی باشد،  پیشنهاد می شود ضمن تاکید بر  دروس پرستاری در زمینه آموزش به بیمار، دانشجویان پرستاری با تکنولوژی های پیشرفته آموزشی و روش ایجاد یک ارتباط موثر آشنا شوند تا بتوانند از توانمندی خود  در زمینه ارائه جامع تر خدمات به بیماران در عرصه ی واقعی بالین استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: آموزش به بیمار، دانشجویان پرستاری، دیابت
متن کامل [PDF 559 kb]   (432 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1399/11/29 | پذیرش: 1400/3/18 | انتشار: 1402/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalili R, parandeh A, karimi L. The effect of educational intervention by nursing students in the field on self-care improvement of inpatient with diabetes typeII. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (2) :127-135
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2811-fa.html

خلیلی ربابه، پرنده اکرم، کریمی لیلا. تاثیر اجرای مداخله آموزشی توسط دانشجویان پرستاری کارآموزی در عرصه بر ارتقای خود مراقبتی بیماران دیابت نوع دو بستری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (2) :127-135

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2811-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660