1- گروه اطفال، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران 2- گروه مدیریت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران ، mokhtari@bmsu.ac.ir 3- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران
چکیده: (20749 مشاهده)
اهداف: ارزشیابی بالینی دانشجویان ارتباط تنگاتنگی با کسب مهارت آنان دارد. ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری، مسئولیت مهم و اغلب پیچیده مربیان پرستاری است. این پژوهش با هدف مقایسه شیوههای ارزشیابی عملکرد دانشجویان پرستاری انجام شد. روشها: این پژوهش توصیفی- مقایسهای در سال 1385 انجام شد. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان ترم آخر رشته پرستاری در مقطع کارشناسی پیوسته در دو دانشکده پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی "الف" و "ب" در شهر تهران بودند. 105 نفر (20 نفر از دانشگاه "الف" و 85 نفر از دانشگاه "ب") به روش مبتنی بر هدف انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه خودساخته بود. تجزیه و تحلیل دادهها با برنامه نرمافزاری SPSS 13 و بهکمک آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. از آزمون مجذور کای، آزمون دقیق فیشر و آزمون T مستقل استفاده شد. یافتهها: بین دو دانشگاه درخصوص ارزشیابی عملکرد دانشجو با حضور خود دانشجو، توضیحدادن معیارهای ارزشیابی عملکرد بالینی در ابتدای دوره، تنظیم معیارهای دسترسی به اهداف آموزشی همراه با دانشجو، اطلاعرسانی نمرات حاصل از ارزشیابی عملکرد بالینی دانشجو، استفاده از خودارزشیابی، سنجش میزان توانایی دانشجو قبل از شروع ترم، مشاهده رفتار دانشجو حین اجرای پروسیجر و تهیه و تنظیم معیارهای ارزشیابی توسط مربیان بالینی تفاوت معنیدار مشاهده شد. نتیجهگیری: 95% دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی "الف"، فرآیند ارزشیابی بالینی را سنتی و 5% نوین میدانند، در حالی که در دانشگاه علوم پزشکی "ب" 18/41%، شیوه ارزشیابی را سنتی و 82/58% آن را نوین قلمداد میکنند. همچنین بین شیوههای ارزشیابی بالینی دو دانشگاه، تفاوت آماری معنیداری وجود دارد.
Khademolhosseini S M, Mokhtari Nouri J, Feyzi F. Comparison of performance evaluation methods of nursing students in clinical training. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (3) :171-175 URL: http://edcbmj.ir/article-1-287-fa.html
خادمالحسینی سید محمد، مختاری نوری جمیله، فیضی فخرالدین. مقایسه شیوههای ارزشیابی عملکرد دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (3) :171-175