1- پیام نور بوشهر ، hesaryfre@gmail.com 2- دانشگاه پیام نور
چکیده: (996 مشاهده)
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر برای بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی با ویژگی های حرفه ای معلمان مدارس هوشمند شهرستان بیرجند انجام شد. روش کار:این پژوهشتوصیفی به بررسی همبستگی و روابط بین مولفه های متغیر پیش بین (ویژگیهای حرفه ای معلمان) با متغیر ملاک (انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان) می پردازد.روش نمونه گیری چند مرحله ای می باشد و تعداد کل معلمان مدارس انتخابی در هر مدرسه 22 نفر بودند . تعداد کل دانش آموزان نیز300 نفر در دبیرستان دخترانه و تعداد 270 نفر در دبیرستان پسرانه بودند .داده ها با استفاده از پرسشنامه انگیزه تحصیلی لپر و همکاران(2005) وپرسشنامه ویژگی های حرفه ای معلمان دولتی و همکاران(1394) جمع آوری شدند. یافته ها: ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیرهای مهارت معلم در ایجاد محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر فناوری، مهارت معلم در ایجاد ارتباط مبتنی بر فناوری، مهارت معلم در کاربست فاوا با انگیزه پیشرفت دانش آموزان مدارس هوشمند شهرستان بیرجند همبستگی معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد انگیزه پیشرفت دانش آموزان بر اساس ویژگی های حرفه ای معلم قابل پیش بینی است. نتیجه گیری: از مدارس هوشمند انتظار می رود بر عوامل تاثیر گذار بر ویژگی ها و وظایف و توانایی معلم به خصوص در سه حیطه ،مهارت های معلم در ایجاد محیط یاددهی و یادگیری مبتنی برفناوری،مهارت های معلم در ایجاد ارتباط مبتنی بر فناوری،مهارت های معلم در کاربست فاوا توجه ویژه داشته باشند. کلمات کلیدی: انگیزش پیشرفت، مدارس هوشمند، مولفه های مدارس هوشمند،ویژگی ها
Hesari F, Aslami M, Pouladi Rishhari A. Relationship between students' academic achievement motivation and professional characteristics of smart school teachers. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (5) :452-461 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2893-fa.html
حصاری فرشته، اسلمی محبوبه، پولادی ریشهری علی. رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی با ویژگی های حرفه ای معلمان مدارس هوشمند. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (5) :452-461