1- دانشگاه علوم پزشکی اراک 2- دانشگاه علوم پزشکی گناباد 3- دانشگاه علوم پزشکی گناباد ، mjaras@yahoo.com
چکیده: (358 مشاهده)
مقدمه: سوادسلامتدرمادرانباردار،آگاهیهایویژهومهارتهایاجتماعیخاصجهتتشخیصنشانههایخطردورانبارداری،شیوهزندگیسالموتغذیهمناسبدردورانبارداریاستوبرسرانجامبارداریازطریقبهبودکیفیتمراقبتهایبهداشتیدورانبارداریمؤثراست. روش ها: در این کارآزمایی در عرصه با استفاده از نمونه گیری به صورت تصادفی 90 نفر از زنان باردار که پرونده فعال بهداشتی ، در مراکز سلامت جامعه گناباد داشتند و سابقه مشکلات جسمی و روحی تأثیرگذار بر خودمراقبی زنان باردار نداشتند، از بین سه مرکز سلامت جامعه گناباد انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش بحث گروهی و آموزش برگشتی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. در دو گروه آزمایش، مطابق با مراحل برنامه آموزشی، روش آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز در پیش گرفته گرفته شد. گروه کنترل آموزش های روتین خودمراقبتی دوران بارداری را در مرکز سلامت جامعه دریافت کردند.
نتابج: در سه گروه مورد مطالعه از نظر توزیع متغیر تحصیلات(029/0)، شغل(0906/0)، درآمد(0998/0)، سن بارداری(741/0) تفاوت وجود نداشت و سه گروه با یکدیگر همگن بودند. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد سواد سلامت و تمام ابعاد آن در دو گروه آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز افزایش یافت(p ). اما در گروه کنترل بعد از مداخله، تفاوت معنی داری نداشتند(p=0/66). نتیجه گیری: توصیه می شود استفاده از روش های نوین آموزشی از جمله بحث گروهی متمرکز و آموزش برگشتی در آموزش خودمراقبتی زنان باردار و افزایش سواد سلامت آن ها بیشتر مدنظر قرار گیرد
jaras M, mansoorian M R, delshad noghabi A, nezami H. Comparison of Effectiveness Self-care Returns Two Methods of Focus Group Discussions and Teach-back on health litracy of Pregnant Women. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (4) :345-351 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2903-fa.html
جرس میترا، منصوریان محمدرضا، دلشاد نوقابی علی، نظامی حسین. مقایسه اثر بخشی آموزش خود مراقبتی به دو روش آموزش برگشتی و بحث گروهی متمرکز بر سواد سلامت زنان باردار. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (4) :345-351