[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 4 - ( مهر-آبان 1401 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 422-411 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی‌الگوی شایستگی‌های کارکردی‌ دانش‌آموختگان دکتری دانشگاه‌ها
نفیسه سادات شریعت زاده 1، علی خورسندی طاسکوه ، مرتضی طاهری ، عباس عباس پور ، محمدتقی تقوی فرد
1- ، n_shariatzadeh@atu.ac.ir
چکیده:   (698 مشاهده)
مقدمه: ­باوجود رشد­­ کمی ­تعداد مؤسسه­ های آموزش ­عالی ­و تعداد بالای­ پذیرش ­دانشجویان­ مقاطع تحصیلات ­تکمیلی ­در کشور، همچنان تردیدهایی پیرامون توانمندی­ دانش‌آموختگان برای حضور در بازار کار ­وجود دارد. هدف ­این مقاله­، طراحی ­الگوی شایستگی‌های کارکردی دانش ­آموختگان­ دکتری­ به منظور­ جذب آنها در بازار کار می­باشد.
روش ها: مطالعه­­ ی حاضر از منظر هدف­، یک­ پژوهش ­توسعه‌ای است­ که ­با روش ­آمیخته صورت گرفته است. از نظر روش­ و بازه ­زمانی ­گردآوری ­داده‌ها، یک پژوهش پیمایش مقطعی است. تعداد نمونه، در بخش­ کیفی شامل شانزده­ نفر از خبرگان تجربی و نظری­­­ بود. در بخش­ کمی ­نیز از دیدگاه 140 نفر ازدانش‌آموختگان ­و دانشجویان ­دکتری­­ استفاده شده است.ابزارگردآوری داده‌ها،مصاحبه ­و پرسشنامه ­بود .در ­تحلیل­ داده‌ها نیز روش­های ­تحلیل مضمون، مدل‌سازی ساختاری-تفسیری و حداقل مربعات جزئی مورد استفاده قرار گرفت.
یافته­ ها: درتحلیل کیفی مصاحبه‌ها، شش عامل مؤثر بر شایستگی‌های کارکردی دانش‌آموختگان دکتری ،­از جمله شایستگی پژوهشی، شایستگی آموزشی، شایستگی فرهنگی، شایستگی خدماتی، شایستگی ­اجرایی ­و شایستگی اخلاقی شناخته­ شدند. همچنین­ شایستگی اخلاقی به عنوان عامل زیربنایی الگو، تأثیر مستقیمی بر شایستگی خدماتی و شایستگی فرهنگی دارد. این مؤلفه‌ها بر شایستگی­ پژوهشی­ و آموزشی نیز ­اثر می‌گذارند که­ در نهایت شایستگی اجرایی قابل حصول است. الگوی اولیه­ ی شایستگی‌های کارکردی نیز با استفاده از روش ­حداقل­ مربعات­ جزئی اعتباریابی شدو شاخص‌های برازش بیرونی­ و درونی­ نشان می­دهند ­که ­الگوی ­ارائه شده ­از اعتبار مناسبی ­برخورداراست.
نتیجه­ گیری: الگوی­ شایستگی­های­ کارکردی ­­دانش ­آموختگان­ دکتری­، متشکل ­از شش­ عامل ­اصلی،­ از برازش ­مطلوبی برخوردار است.این­ پژوهش ­برای اولین بار در کشور انجام گرفته­ که در نهایت ­با الگوی ­ارائه ­شده، ­انتظار می­رود بستر مناسبی­ برای اشتغال ­
دانش­ آموختگان­ درکشور فراهم­ گردد.
واژه‌های کلیدی: توانمندی پژوهشی، توانمندی آموزشی، شایستگی اجرایی، دانش‌آموختگان دکتری.
متن کامل [PDF 1760 kb]   (1058 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1400/9/16 | پذیرش: 1400/12/2 | انتشار: 1401/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shariatzadeh N S, Khorsandi Taskooh A, Taheri M, Abaspour A, Taghavifar M T. Designing a model of functional competencies of universities doctoral graduated. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (4) :411-422
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2952-fa.html

شریعت زاده نفیسه سادات، خورسندی طاسکوه علی، طاهری مرتضی، عباس پور عباس، تقوی فرد محمدتقی. طراحی‌الگوی شایستگی‌های کارکردی‌ دانش‌آموختگان دکتری دانشگاه‌ها. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (4) :411-422

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2952-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( مهر-آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645