مقدمه: باوجود رشد کمی تعداد مؤسسه های آموزش عالی و تعداد بالای پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور، همچنان تردیدهایی پیرامون توانمندی دانشآموختگان برای حضور در بازار کار وجود دارد. هدف این مقاله، طراحی الگوی شایستگیهای کارکردی دانش آموختگان دکتری به منظور جذب آنها در بازار کار میباشد. روش ها: مطالعه ی حاضر از منظر هدف، یک پژوهش توسعهای است که با روش آمیخته صورت گرفته است. از نظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایش مقطعی است. تعداد نمونه، در بخش کیفی شامل شانزده نفر از خبرگان تجربی و نظری بود. در بخش کمی نیز از دیدگاه 140 نفر ازدانشآموختگان و دانشجویان دکتری استفاده شده است.ابزارگردآوری دادهها،مصاحبه و پرسشنامه بود .در تحلیل دادهها نیز روشهای تحلیل مضمون، مدلسازی ساختاری-تفسیری و حداقل مربعات جزئی مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: درتحلیل کیفی مصاحبهها، شش عامل مؤثر بر شایستگیهای کارکردی دانشآموختگان دکتری ،از جمله شایستگی پژوهشی، شایستگی آموزشی، شایستگی فرهنگی، شایستگی خدماتی، شایستگی اجرایی و شایستگی اخلاقی شناخته شدند. همچنین شایستگی اخلاقی به عنوان عامل زیربنایی الگو، تأثیر مستقیمی بر شایستگی خدماتی و شایستگی فرهنگی دارد. این مؤلفهها بر شایستگی پژوهشی و آموزشی نیز اثر میگذارند که در نهایت شایستگی اجرایی قابل حصول است. الگوی اولیه ی شایستگیهای کارکردی نیز با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی اعتباریابی شدو شاخصهای برازش بیرونی و درونی نشان میدهند که الگوی ارائه شده از اعتبار مناسبی برخورداراست.
نتیجه گیری: الگوی شایستگیهای کارکردی دانش آموختگان دکتری، متشکل از شش عامل اصلی، از برازش مطلوبی برخوردار است.این پژوهش برای اولین بار در کشور انجام گرفته که در نهایت با الگوی ارائه شده، انتظار میرود بستر مناسبی برای اشتغال
shariatzadeh N S, Khorsandi Taskooh A, Taheri M, Abaspour A, Taghavifar M T. Designing a model of functional competencies of universities doctoral graduated. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (4) :411-422 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2952-fa.html
شریعت زاده نفیسه سادات، خورسندی طاسکوه علی، طاهری مرتضی، عباس پور عباس، تقوی فرد محمدتقی. طراحیالگوی شایستگیهای کارکردی دانشآموختگان دکتری دانشگاهها. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (4) :411-422