[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1402 ) ::
جلد 16 شماره 6 صفحات 530-519 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبار سنجی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش شیمی با رویکرد آموزش مبتنی بر پژوهش (IBSE)
آرزو ستاری فر1 ، جعفر قهرمانی 2، داود طهماسب زاده شیخلار3
1- گروه برنامه ریزی درسی˓ واحد مرند
2- گروه مدیریت آموزشی ˓واحدمرند ، jafarmn21@yahoo.com
3- گروه علوم تربیتی
چکیده:   (457 مشاهده)
آموزش به عنوان یکی از توانمند ترین ابزار برای پیشرفت انسان در همه ابعاد اجتماعی˛ اقتصادی ˛ علمی و فرهنگی مطرح می شود و آموزش علوم از کهن ترین دانش­هایی است که همواره مورد توجه بشر بوده و اهمیت بسزایی در زندگی بشر ایفا می کند .از این رو، پژوهش با هدف طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش شیمی  بر اساس رویکرد آموزش مبتنی بر پژوهش (IBSE) انجام یافته است.
روش ها:روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی متوالی بود. شرکت کنندگان  پژوهش در بخش کیفی و  کمی، اساتید برنامه ریزی درسی و شیمی دانشگاه تبریز و معلمان شیمی نواحی پنجگانه تبریز بودند که در بخش کیفی با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع نظری داده‌ها ادامه یافت. در بخش کمی نمونه گیری به صورت در دسترس از بین اساتید برنامه ریزی درسی و شیمی انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از بخش کیفی بود. روایی پژوهش  از نوع روایی درونی بود که آنالیز داده‌ها توسط سه نویسنده مقاله به منظور بازسازی حقایق انجام گردید. برای افزایش پایایی، مصاحبه با رعایت شرایط مصاحبه به دور از سوگیری انجام گرفت. تجزیه تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل محتوای متن مصاحبه با رویکرد کیفی، ضمن استفاده از روش کدگذاری باز و محوری انجام و با نتایج یافته های سنتز پژوهی تلفیق شد.
یافته ها: الگوی مطلوب  بر اساس رویکرد IBSE  بر مبنای الگوی کلاین طراحی  و ویژگی  عناصر آن تعیین شد. در بخش کمی پژوهش بررسی الگوی پیشنهادی با کسب میانگین نتایج بالاتر از میانگین جامعه نشان داد الگوی ارائه شده از اعتبار بالایی برخوردار است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها  آموزش شیمی با رویکرد IBSE نقش مثبتی در پیشرفت  یادگیری˓ خلاقیت˓  حل مسئله و تفکر یادگیرندگان دارد.


واژه‌های کلیدی: آموزش شیمی˓ رویکرد IBSE ˓ برنامه درسی
متن کامل [PDF 921 kb]   (139 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1400/12/20 | پذیرش: 1401/4/15 | انتشار: 1402/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sattarifar A, Gahremani J, Tahmasebzadeh Sheikhlar D. Designing and Validating the Optimal Model of Chemistry Education Curriculum Based Research (IBSE). Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (6) :519-530
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2992-fa.html

ستاری فر آرزو، قهرمانی جعفر، طهماسب زاده شیخلار داود. طراحی و اعتبار سنجی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش شیمی با رویکرد آموزش مبتنی بر پژوهش (IBSE). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (6) :519-530

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2992-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645