1- دانشگاه فرهنگیان ، iyc.2011@yahoo.com 2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده: (55 مشاهده)
مقدمه: دروس علوم پایه در برنامه درسیِ رشته های علوم پزشکی جایگاه ویژه ای دارد. در این راستا لازم است تغییرات کارآمدی در رویکردهای آموزشیِ مرتبط با این دروس ایجاد شود. هدف پژوهش حاضر تعیین مولفههای رویکرد تفکر طراحی در آموزش علوم پایه به کمک فراترکیب است. روشکار: روش پژوهش در این مطالعه فراترکیب است که با استفاده از رویکرد 7 مرحله ای سندولسکی و باروسو تدوین شده است. جامعه آماری، شامل تمامی پژوهشهای مرتبط با موضوع از سال 2012 تا 2021 هستند که از پایگاه های نشریات انگلیسی به صورت نظام مند، با استفاده از کلیدواژه هایDesign thinking and Science Design thinking and Pedagogy,Design thinking and Basic Sciences, وDesign thinking and Educationجستجو گردید و با رعایت معیارهای ورود و خروج، مورد بررسی قرار گرفته و از مجموع 128 پژوهشِ شناسایی شده، تعداد 8 سند با روش کدگذاری سه مرحله ای کوربین و اشتراوس مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. یافته ها: مهمترین مولفه های رویکرد تفکر طراحی در آموزش علوم پایه را می توان در قالب مدلی با 5 مقوله اصلی، 11 مقوله و 37 مفهوم تدوین نمود که مقوله های اصلی شامل ویژگیهای عاطفی، یادگیری، شناختی، اجتماعی و بازدارندگی می باشند. نتیجهگیری: انتظار می رود یافته های این پژوهش جهت استفادهی برنامه ریزان آموزش پزشکی در راستای سازماندهی فرایند آموزشِ دروس علوم پایه مورد بهره برداری قرار گیرد و اصول آموزشی با توجه به ظرفیت رویکرد تفکر طراحی، تدوین گردد.
Keshavarz E, Moshkbid F. Identifying the Conceptual Model of Design Thinking in Basic Science Education using a Meta Synthesis Approach. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (5) :33-43 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3004-fa.html
کشاورز الهه، مشکبید فاطمه. شناسایی مدل مفهومیِ تفکر طراحی در آموزش علوم پایه با استفاده از رویکرد فراترکیب. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (5) :33-43