[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) ::
جلد 17 شماره 5 صفحات 43-33 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مدل مفهومیِ تفکر طراحی در آموزش علوم پایه با استفاده از رویکرد فراترکیب
الهه کشاورز 1، فاطمه مشکبید2
1- دانشگاه فرهنگیان ، iyc.2011@yahoo.com
2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (55 مشاهده)
مقدمه: دروس علوم پایه در برنامه ­درسیِ رشته ­های علوم پزشکی جایگاه ویژه ­ای دارد. در این راستا لازم است تغییرات کارآمدی در رویکردهای آموزشیِ مرتبط با این دروس ایجاد شود. هدف پژوهش حاضر تعیین مولفه‌های رویکرد تفکر طراحی در آموزش علوم پایه به کمک فراترکیب است.
روش کار: روش پژوهش در این مطالعه فراترکیب است که با استفاده از رویکرد 7 مرحله­ ای سندولسکی و باروسو تدوین شده است. جامعه آماری، شامل تمامی پژوهش­های مرتبط با موضوع از سال 2012 تا 2021 هستند که از پایگاه­ های نشریات انگلیسی به صورت نظام­ مند، با استفاده از کلیدواژه­ هایDesign thinking and Science  Design thinking and Pedagogy, Design thinking and Basic Sciences, وDesign thinking and Education  جستجو گردید و با رعایت معیارهای ورود و خروج، مورد بررسی قرار گرفته و از مجموع 128 پژوهشِ­ شناسایی شده، تعداد 8 سند با روش کدگذاری سه ­مرحله­ ای کوربین و اشتراوس مورد تجزیه و تحلیل واقع شد.
یافته ­ها: مهم­ترین مولفه­ های رویکرد تفکر طراحی در آموزش علوم پایه را می­ توان در قالب مدلی با 5 مقوله اصلی، 11 مقوله و 37 مفهوم تدوین نمود که مقوله­ های اصلی شامل ویژگی­های عاطفی، یادگیری، شناختی، اجتماعی و بازدارندگی می­ باشند.
نتیجه‌گیری: انتظار می­ رود یافته­ های این پژوهش جهت استفاده­ی برنامه­ ریزان آموزش پزشکی در راستای سازماندهی فرایند آموزشِ دروس علوم پایه مورد بهره­ برداری قرار گیرد و اصول آموزشی با توجه به ظرفیت رویکرد تفکر طراحی، تدوین گردد.
 
واژه‌های کلیدی: طراحی، مدل مفهومی، آموزش، فراترکیب
متن کامل [PDF 619 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1401/2/2 | پذیرش: 1402/4/31 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavarz E, Moshkbid F. Identifying the Conceptual Model of Design Thinking in Basic Science Education using a Meta Synthesis Approach. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (5) :33-43
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3004-fa.html

کشاورز الهه، مشکبید فاطمه. شناسایی مدل مفهومیِ تفکر طراحی در آموزش علوم پایه با استفاده از رویکرد فراترکیب. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (5) :33-43

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3004-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660