[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 4 - ( مهر-آبان 1403 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 365-355 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی ارزیابی تکوینی کلاس‌های درس مجازی در دوران پاندمیک
مرضیه منیری1 ، مسعود گرامی پور2 ، حسن رستگار پور3
1- دانشگاه آزاد
2- دانشگاه خوارزمی ، mgramipour@khu.ac.ir
3- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (973 مشاهده)
مقدمه: در این مطالعه به طراحی الگوی ارزیابی تکوینی کلاس‌های درس مجازی در دوران پاندمیک پرداخته شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف یک مطالعه کاربردی-توسعه‌ای است و از منظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها، یک پژوهش پیمایشی مقطعی است
روش کار: برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان است. نمونه‌گیری بخش کیفی با روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و 20 نفر در بخش کیفی شرکت کردند. جهت تحلیل داده‌ها در بخش کیفی با استفاده از روش نظریه‌پردازی داده‌بنیاد به شناسایی شاخص‌های الگوی ارزیابی تکوینی کلاس‌های درس مجازی مبادرت ورزیده شد.
نتایج: براساس نتایج تحلیل کیفی 6 مقوله اصلی، 9 مقوله فرعی و 43 شاخص پایه شناسایی شد.
نتیجه گیری: براساس الگوی پارادایمی پژوهش، ایجاد محیط یادگیرنده و استعدادیابی و پاسخ به نیازهای آموزشی دانشجویان شرایط علی را تشکیل می‌دهند. ارزیابی تکوینی کلاس‌های درس مجازی پدیده محوری است. مشارکت دانشجویان در بحث آموزش و یادگیری آنلاین شرایط زمینه‌ای را فراهم می‌آورند و زیرساخت ‌های منابع انسانی و فناوری نیز شرایط مداخله ‌گر می‌باشد. توانمندسازی اساتید در ارزیابی تکوینی عامل راهبردی است که در نهایت به پیامدهایی نظیر بهبود کارایی نظام آموزشی، توسعه آموزش مجازی و ترمیم نواقص و شکاف ‌های یادگیری دانشجویان منجر می‌شود.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی تکوینی، کلاس‌های درس مجازی، دوران پاندمیک، رویکرد داده بنیاد، دانشگاه‌های دولتی تهران
متن کامل [PDF 517 kb]   (237 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1401/5/19 | پذیرش: 1402/3/23 | انتشار: 1403/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moniri M, Geramipour M, Rastegarpour H. Designing Formative Assessment Model of Virtual Classrooms During the Pandemic (Case Study: Public and Free Universities of Tehran Province). Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (4) :355-365
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3048-fa.html

منیری مرضیه، گرامی پور مسعود، رستگار پور حسن. طراحی الگوی ارزیابی تکوینی کلاس‌های درس مجازی در دوران پاندمیک. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (4) :355-365

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3048-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( مهر-آبان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714