1- دانشگاه آزاد 2- دانشگاه خوارزمی ، mgramipour@khu.ac.ir 3- دانشگاه خوارزمی
چکیده: (973 مشاهده)
مقدمه: در این مطالعه به طراحی الگوی ارزیابی تکوینی کلاسهای درس مجازی در دوران پاندمیک پرداخته شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف یک مطالعه کاربردی-توسعهای است و از منظر روش و بازه زمانی گردآوری دادهها، یک پژوهش پیمایشی مقطعی است روش کار: برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد.جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصان، اعضای هیات علمی دانشگاهها و دانشجویان است. نمونهگیری بخش کیفی با روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و 20 نفر در بخش کیفی شرکت کردند. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش نظریهپردازی دادهبنیاد به شناسایی شاخصهای الگوی ارزیابی تکوینی کلاسهای درس مجازی مبادرت ورزیده شد. نتایج: براساس نتایج تحلیل کیفی 6 مقوله اصلی، 9 مقوله فرعی و 43 شاخص پایه شناسایی شد. نتیجه گیری: براساس الگوی پارادایمی پژوهش، ایجاد محیط یادگیرنده و استعدادیابی و پاسخ به نیازهای آموزشی دانشجویان شرایط علی را تشکیل میدهند. ارزیابی تکوینی کلاسهای درس مجازی پدیده محوری است. مشارکت دانشجویان در بحث آموزش و یادگیری آنلاین شرایط زمینهای را فراهم میآورند و زیرساخت های منابع انسانی و فناوری نیز شرایط مداخله گر میباشد. توانمندسازی اساتید در ارزیابی تکوینی عامل راهبردی است که در نهایت به پیامدهایی نظیر بهبود کارایی نظام آموزشی، توسعه آموزش مجازی و ترمیم نواقص و شکاف های یادگیری دانشجویان منجر میشود.
Moniri M, Geramipour M, Rastegarpour H. Designing Formative Assessment Model of Virtual Classrooms During the Pandemic (Case Study: Public and Free Universities of Tehran Province). Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (4) :355-365 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3048-fa.html
منیری مرضیه، گرامی پور مسعود، رستگار پور حسن. طراحی الگوی ارزیابی تکوینی کلاسهای درس مجازی در دوران پاندمیک. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (4) :355-365