[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 12-7 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه روش‌های تدریس "مبتنی بر مورد" و "سخنرانی"؛ دیدگاه دانشجویان پرستاری
منصور غفوری فرد 1، حمیدرضا حریریان ، علی آقاجانلو ، رضا قانعی
1- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران ، m.ghafori@yahoo.com
چکیده:   (21357 مشاهده)

اهداف: یکی از راه‌های بهبود آموزش پرستاری، تغییر شیوه‌های آموزشی از روش‌های سنتی به روش‌های نوین و دانشجومحور است. هدف این مطالعه، بررسی اجرای روش تدریس مبتنی بر مورد و مقایسه آن با روش سخنرانی بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری بود.

روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی در سال 1390 در دانشکده پرستاری و مامایی زنجان انجام شد و همه 30 دانشجوی ترم 6 پرستاری به روش سرشماری به مطالعه وارد شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد. این پرسش‌نامه شامل دو بخش مشخصات جمعیت‌شناختی و 20 سئوال در خصوص مقایسه ویژگی‌های تدریس مبتنی بر مورد با روش سخنرانی بود. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌های آماری توصیفی و آزمون‌های T مستقل و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: مهم‌ترین ویژگی تدریس مبتنی بر مورد از دیدگاه دانشجویان افزایش درک مطلب دانشجویان نسبت به روش سخنرانی بود. 7/66% دانشجویان روش تدریس مبتنی بر مورد را در کل بهتر از روش سخنرانی ارزیابی کردند و از این روش رضایت خیلی بالایی (8/1±38/8 از 10) داشتند. تفاوت معنی‌داری بین میانگین رضایت دانشجویان براساس جنسیت مشاهده نشد (05/0>p).

نتیجه‌گیری: از نظر دانشجویان پرستاری روش تدریس مبتنی بر مورد در مقایسه با روش سخنرانی بهتر است و کارآیی بیشتری دارد.

واژه‌های کلیدی: یادگیری، تدریس، سخنرانی
متن کامل [PDF 630 kb]   (6009 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/6/20 | پذیرش: 1392/1/29 | انتشار: 1392/1/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghafourifard M., Haririan H., Aghajanloo A., Ghanei R.. Comparison of case-based and lecture teaching methods the viewpoint of nursing student. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (1) :7-12
URL: http://edcbmj.ir/article-1-306-fa.html

غفوری فرد منصور، حریریان حمیدرضا، آقاجانلو علی، قانعی رضا. مقایسه روش‌های تدریس "مبتنی بر مورد" و "سخنرانی"؛ دیدگاه دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (1) :7-12

URL: http://edcbmj.ir/article-1-306-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660