1- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران ، m.ghafori@yahoo.com
چکیده: (21357 مشاهده)
اهداف: یکی از راههای بهبود آموزش پرستاری، تغییر شیوههای آموزشی از روشهای سنتی به روشهای نوین و دانشجومحور است. هدف این مطالعه، بررسی اجرای روش تدریس مبتنی بر مورد و مقایسه آن با روش سخنرانی بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری بود.
روشها: این پژوهش نیمهتجربی در سال 1390 در دانشکده پرستاری و مامایی زنجان انجام شد و همه 30 دانشجوی ترم 6 پرستاری به روش سرشماری به مطالعه وارد شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. این پرسشنامه شامل دو بخش مشخصات جمعیتشناختی و 20 سئوال در خصوص مقایسه ویژگیهای تدریس مبتنی بر مورد با روش سخنرانی بود. دادهها توسط نرمافزار SPSS 16 و آزمونهای آماری توصیفی و آزمونهای T مستقل و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مهمترین ویژگی تدریس مبتنی بر مورد از دیدگاه دانشجویان افزایش درک مطلب دانشجویان نسبت به روش سخنرانی بود. 7/66% دانشجویان روش تدریس مبتنی بر مورد را در کل بهتر از روش سخنرانی ارزیابی کردند و از این روش رضایت خیلی بالایی (8/1±38/8 از 10) داشتند. تفاوت معنیداری بین میانگین رضایت دانشجویان براساس جنسیت مشاهده نشد (05/0>p).
نتیجهگیری: از نظر دانشجویان پرستاری روش تدریس مبتنی بر مورد در مقایسه با روش سخنرانی بهتر است و کارآیی بیشتری دارد.
Ghafourifard M., Haririan H., Aghajanloo A., Ghanei R.. Comparison of case-based and lecture teaching methods the viewpoint of nursing student. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (1) :7-12 URL: http://edcbmj.ir/article-1-306-fa.html
غفوری فرد منصور، حریریان حمیدرضا، آقاجانلو علی، قانعی رضا. مقایسه روشهای تدریس "مبتنی بر مورد" و "سخنرانی"؛ دیدگاه دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (1) :7-12