[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) ::
جلد 17 شماره 6 صفحات 104-93 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله مبتنی بر مدل جامع تجربه زیسته سازگاری بر ابعاد سازگاری دانشگاهی ‌دانشجویان ناسازگار سال اول دانشگاه
سمیرا چناری1 ، شهرام واحدی2 ، منصور بیرامی1 ، علی قره داغی1
1- دانشگاه تبریز
2- دانشگاه تبریز ، vahedi117@yahoo.com
چکیده:   (487 مشاهده)
چکیده
مقدمه: یکی از سازه‌های روان‌شناختی بااهمیت برای موفقیت و ماندگاری دانشجویان در دوره پرچالش سال اول دانشگاه سازگاری است. این پژوهش با این هدف انجام شد که اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل جامع تجربه زیسته سازگاری را بر ابعاد سازگاری دانشجویان ناسازگار سال اول دانشگاه مورد بررسی قرار دهد.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان ناسازگار سال اول دانشگاه آزاد بندرعباس در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه شامل 40 نفر از دانشجویان با سازگاری پایین بود که به شیوه در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه سازگاری دانشجو با دانشگاه (بیکر و سیریک، 1986) گردآوری شد. گروه آزمایش به مدت 18 جلسه 60 دقیقه‌ای مورد مداخله برنامه آموزشی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکرد.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) نشان داد که بین گروه­های آزمایش و کنترل در متغیرهای سازگاری تحصیلی، اجتماعی، شخصی-عاطفی و دلبستگی به دانشگاه تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>p). همچنین نتایج تحلیل واریانس تک متغیره حاکی از آن بود که همه ابعاد سازگاری دانشجویان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بالا بود و این تفاوت­ها در مرحله پیگیری 2 ماهه نیز به نفع گروه آزمایشی معنادار بوده‌اند (0/05>p).
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت برنامه مداخله مبتنی بر مدل جامع تجربه زیسته سازگاری بر افزایش ابعاد سازگاری دانشجویان ناسازگار، استفاده از برنامه مداخله‌ای مذکور جهت کاهش مشکلات سازگاری دانشجویان سال اول پیشنهاد می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: تجربه زیسته، سازگاری با دانشگاه، ابعاد سازگاری، دانشجویان ناسازگار
متن کامل [PDF 707 kb]   (160 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1401/9/20 | پذیرش: 1401/12/27 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chenari S, Vahedi S, Bayrami M, Gharadaghi A. Effectiveness of the Intervention based on the Comprehensive Model ‎of the Lived Experience of Adjustment on Dimensions of Collegiate ‎Adjustment of Maladjusted First-Year University Students. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :93-104
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3097-fa.html

چناری سمیرا، واحدی شهرام، بیرامی منصور، قره داغی علی. اثربخشی مداخله مبتنی بر مدل جامع تجربه زیسته سازگاری بر ابعاد سازگاری دانشگاهی ‌دانشجویان ناسازگار سال اول دانشگاه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :93-104

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3097-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710