1- دانشگاه علوم پزکشی ایلام 2- دانشگاه علوم پزکشی ایلام ، alinourmoradi964@gmail.com
چکیده: (158 مشاهده)
مقدمه:از عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی دانشجویان پرستاری، شرایط محیطی است. این مطالعه با هدف کلی تعیین کیفیت آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام در دوران پاندمی کووید- 19 انجام شد. روش کار:پژوهش توصیفی، همبستگی و گذشتهنگر با نمونهگیری سرشماری بود. نمونه پژوهش کلیه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1401 بودند که حداقل یک واحد کارآموزی یا کارورزی حضوری طی پاندمی کووید- 19داشتند (n=210). دادهها با فرم اطلاعات دموگرافیکو پرسشنامه وضعیت آموزش بالینی مردانی (1389) گردآوری شده و در نرم افزار SPSS22 با آمار توصیفی و استنباطی (کولموگروف-اسمیرونوف،فریدمن) تحلیل شدند. یافتهها: اکثر نمونهها مرد (8/53 درصد)، بین 20 تا 25 سال (4/82 درصد)، مجرد (8/84 درصد)، ترم هشتم (5/30 درصد)، بومی ایلام (1/78 درصد) و با سابقه ابتلا به کرونا بودند (7/76 درصد). بالاترین میانگین در حیطه نظارت (992/0 ± 00/4) و کمترین میانگین در حیطه محیط آموزشی (932/0 ± 71/3) بود.. میانگین حیطهها بالاتر از 5/3 و در حد مطلوب بود. طبق آزمون فریدمن، کیفیت آموزش بالینی نمونههابه ترتیب اولویت شامل اهداف و برنامه آموزشی، نظارت و ارزشیابی، عملکرد مربی، برخورد با دانشجو و محیط آموزشی بود. نتیجهگیری: کیفیت آموزش بالینی نمونهها در پاندمی کووید- 19مطلوب بود. به دلیل تعطیلی دانشگاهها و آموزش مجازی، کیفیت برخورد با دانشجو و محیط آموزشی کمتر از سایر حیطه ها بود. بنابراین در نظام آموزش عالی دانشگاه علوم پزشکی ایلام باید توجه بیشتری به این دو حیطه شده و کیفیت آموزش بالینی سایر حیطهها حفظ شود.
Otaghi M, Raiesifar A, Azadi A, Nourmoradi A. The quality of clinical education of undergraduate nursing students of Ilam University of Medical Sciences during COVID-19 Pandemics. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (4) :366-375 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3139-fa.html
اطاقی معصومه، رئیسی فر افسانه، آزادی آرمان، نورمرادی علی. کیفیت آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام در دوره پاندمی کرونا. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (4) :366-375