[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1392 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 36-31 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان رضایت و یادگیری دانشجویان در دروس پایه؛ مقایسه روش‌های آموزشی سخنرانی و بحث گروهی
نسترن قطبی 1، مریم خدامی ، شهره جلایی
1- دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، nghotbi@tums.ac.ir
چکیده:   (16622 مشاهده)

اهداف: یادگیری دانشجو یکی از مهم‌ترین عناصر برای ارزیابی میزان سودمندی روش‌های آموزشی است. از سویی گفته می‌شود که میزان رضایت دانشجویان نیز بر بازده آموزشی و اثربخشی مراکز دانشگاهی اثر می‌گذارد. با توجه به این مطالب، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت و یادگیری دانشجویان از آموزش دروس پایه به دو شیوه بحث گروهی و سخنرانی صورت گرفت .

روش‌ها: این مطالعه تجربی- تصادفی کنترل‌شده از بهمن 1387 تا مهر 1389 در دانشجویان ترم سوم دوره کارشناسی فیزیوتراپی (29 نفر) و گفتاردرمانی (15 نفر) دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت و نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری آسان انتخاب شدند. دانشجویان هر رشته به‌طور تصادفی به دو گروه شاهد و مداخله تقسیم شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های سنجش دانش استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 11.5 و استفاده از آمار توصیفی و آزمون من- ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: میزان رضایت کلی و رضایت در حیطه‌های حس مشارکت در یادگیری و علاقه‌مندی به مطالعه در دانشجویان هر دو رشته در روش گروه‌های کوچک افزایش معنی‌داری نسبت به روش سخنرانی داشت؛ اما میزان رضایت دانشجویان دو رشته در حیطه رعایت اصول تدریس بین دو روش آموزشی از لحاظ آماری اختلاف معنی‌داری نداشت (05/0

نتیجه‌گیری: تدریس به شیوه بحث گروهی می‌تواند رضایت‌مندی دانشجویان را از آموزش دروس پایه افزایش دهد.

واژه‌های کلیدی: سخنرانی، تدریس، رضایت شخصی، یادگیری
متن کامل [PDF 482 kb]   (4327 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/7/12 | پذیرش: 1392/1/29 | انتشار: 1392/1/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghotbi N., Khoddami M., Jalaei S.. Satisfaction and learning level of university students in basic courses comparison of lecture and group discussion teaching methods. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (1) :31-36
URL: http://edcbmj.ir/article-1-314-fa.html

قطبی نسترن، خدامی مریم، جلایی شهره. میزان رضایت و یادگیری دانشجویان در دروس پایه؛ مقایسه روش‌های آموزشی سخنرانی و بحث گروهی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (1) :31-36

URL: http://edcbmj.ir/article-1-314-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645