1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، salimi_331@yahoo.com
چکیده: (64 مشاهده)
رهبری تحول دیجیتال یکی از موضوعات مهمی میباشد که در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، بنابراین هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوی الگوی رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، کیفی از نوع نظریه داده بنیاد میباشد. جامعه مورد پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی میباشد. گردآوری دادهها از طریق نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با 15 نفر از خبرگان با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گردید و برای تحلیل دادهها از نرمافزار مکس کیودآ استفاده شده است. سرانجام، در مرحله کدگذاری 6 مقوله اصلی و تعداد 12 مقوله فرعی و 94 کد انتخاب گردید. برای اطمینان از روایی و پایایی ، یافتهها به تایید مصاحبهشوندگان رسید. نتایج نشان داد پیشرفت شتابان فناوری در دنیای امروز، بر همه جنبههای زندگی انسانی و سازمانی در سراسر جهان تأثیر زیادی گذاشته است. در عصر کنونی سازمان ها در یک محیط پیچیده با تغییرات پویا و اساسی حضور دارند که یکی از جنبههای اصلی این تغییرات، توسعه تصاعدی فناوریهای نسل چهارم است. در این دوره از انقلاب فناوری چهارم، سازمان ها برای حفظ خود و رقابتی ماندن نیازمند تغییراتی تحت عنوان تحول دیجیتال هستند . در عصر تحول دیجیتال، صنعت آموزش نیز به شدت تحت تأثیر فناوریها قرار گرفته است. در اثر این رشد پر سرعت در بخشهای آموزش، دانشگاهها به طور فزایندهای دیجیتالی میشوند.
Jalali P, Salimi M, Neinavaie M, Irannejad P. Presenting the model of leadership components of digital transformation in the education of Alborz University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (2) :48-58 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3140-fa.html
جلالی پریسا، سلیمی مهتاب، نینوایی مژگان، ایران نژاد پریسا. ارائه الگوی مولفه های رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی البرز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (2) :48-58