[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 4 - ( مهر-آبان 1403 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 354-344 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه مناطق کم-برخوردار: نظریه داده‌بنیاد
ایمان سیدمحرمی1 ، حسین کارشکی 2، سیدعلی کیمیایی3 ، مریم بردبار4
1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه روان‌شناسیِ مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسیِ مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، kareshki@um.ac.ir
3- دانشیار گروه روانشناسیِ مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4- استادیار گروه روانشناسیِ مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (440 مشاهده)
مقدمه: تحقیقات نشان می­دهد دانش­آموزانی که در مناطق کم­برخوردار زندگی می­کنند در مقایسه با سایر گروه­ها موفقیت­های کمتری دارند، در حالی­که موفقیت تحصیلی شاخص اشتغال، رفاه و کاهش حساسیت به فقر است. هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی فرایندهای فردی و خانوادگی موثر بر موفقیت تحصیلی دانش­آموزان متوسطه  است.
روش ها: این پژوهش کیفی با استفاده از روش نظریه داده­بنیاد است. نمونه پژوهش حاضر را 49 نفر شامل دانش­آموزان متوسطه اول و دوم، معلمان و والدین شهرستان رشتخوار در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. نمونه مطالعه حاضر با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و با در نظر گرفتن نقطه اشباع نظری انتخاب شد. داده­ها با بهره­گیری از مصاحبه نیمه­ساختاریافته جمع­آوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از مدل پارادایمی داده­بنیاد استراوس و کربین انجام شد.
یافته­ها: نتایج تحلیل مصاحبه­ها به استخراج 180 مفهوم، 105 مقوله فرعی و 25 مقوله اصلی انجامید. شرایط­ علّی از 6 مقوله اصلی شامل (عبرت­آموزی تحصیلی، افتخارآفرینی تحصیلی، تجارب کارآمد تحصیلی، کارکرد فرهنگی خانواده، کارکرد تربیتی خانواده، کارکرد تحصیلی خانواده)، پدیده اصلی از مقوله چشم­انداز مثبت تحصیلی، شرایط مداخله­گر از 4 مقوله اصلی (کارکرد ساختاری خانواده، کارکرد عاطفی خانواده، کارکرد ارتباطی خانواده، کارکرد مذهبی خانواده)، شرایط زمینه­ای از 4 مقوله اصلی (معنویت تحصیلی، خلق ­و­ خوی تحصیلی، احساس رضامندی، کارکرد خود­ارتقایی خانواده)، راهبردها از 4 مقوله اصلی (والایش تحصیلی، کنش­وری تحصیلی، مهارت­های زندگی تحصیلی، سماجت تحصیلی) و پیامدها از 6 مقوله اصلی (غلبه بر کلان روایت­های مخرب، سبک زندگی تحصیلی، بستر پیشرفت، مؤانست به موفقیت، برازندگی نقش، خلاقیت تحصیلی) تشکیل شده است.
نتیجه­گیری: داده‌های کیفی تحلیل شده نشان می‌دهد موفقیت برای همه قابل دستیابی است و برای ارتقای موفقیت تحصیلی دانش­آموزان با وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین، رشد موفقیت­آمیز عوامل فردی و نقش­آفرینی کارکردهای خانوادگی حائز اهمیت است.
واژه‌های کلیدی: دانش آموزان مناطق کم برخوردار، موفقیت تحصیلی، نظریه داده بنیاد
متن کامل [PDF 532 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1402/1/30 | پذیرش: 1402/3/21 | انتشار: 1403/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyyedmoharrami I, Kareshki H, Kimiaei S A, Bordbar M. The pattern of individual and family factors affecting the academic success of high school students in less-privileged areas: Grounded theory. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (4) :344-354
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3149-fa.html

سیدمحرمی ایمان، کارشکی حسین، کیمیایی سیدعلی، بردبار مریم. الگوی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه مناطق کم-برخوردار: نظریه داده‌بنیاد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (4) :344-354

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3149-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( مهر-آبان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660