1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه روانشناسیِ مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 2- دانشیار گروه روانشناسیِ مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، kareshki@um.ac.ir 3- دانشیار گروه روانشناسیِ مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 4- استادیار گروه روانشناسیِ مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (440 مشاهده)
مقدمه: تحقیقات نشان میدهد دانشآموزانی که در مناطق کمبرخوردار زندگی میکنند در مقایسه با سایر گروهها موفقیتهای کمتری دارند، در حالیکه موفقیت تحصیلی شاخص اشتغال، رفاه و کاهش حساسیت به فقر است. هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی فرایندهای فردی و خانوادگی موثر بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان متوسطه است. روش ها: این پژوهش کیفی با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد است. نمونه پژوهش حاضر را 49 نفر شامل دانشآموزان متوسطه اول و دوم، معلمان و والدین شهرستان رشتخوار در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. نمونه مطالعه حاضر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن نقطه اشباع نظری انتخاب شد. دادهها با بهرهگیری از مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از مدل پارادایمی دادهبنیاد استراوس و کربین انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل مصاحبهها به استخراج 180 مفهوم، 105 مقوله فرعی و 25 مقوله اصلی انجامید. شرایطعلّی از 6 مقوله اصلی شامل (عبرتآموزی تحصیلی، افتخارآفرینی تحصیلی، تجارب کارآمد تحصیلی، کارکرد فرهنگی خانواده، کارکرد تربیتی خانواده، کارکرد تحصیلی خانواده)، پدیده اصلی از مقوله چشمانداز مثبت تحصیلی، شرایط مداخلهگر از 4 مقوله اصلی (کارکرد ساختاری خانواده، کارکرد عاطفی خانواده، کارکرد ارتباطی خانواده، کارکرد مذهبی خانواده)، شرایط زمینهای از 4 مقوله اصلی (معنویت تحصیلی، خلق و خوی تحصیلی، احساس رضامندی، کارکرد خودارتقایی خانواده)، راهبردها از 4 مقوله اصلی (والایش تحصیلی، کنشوری تحصیلی، مهارتهای زندگی تحصیلی،سماجت تحصیلی) و پیامدها از 6 مقوله اصلی (غلبه بر کلان روایتهای مخرب،سبک زندگی تحصیلی،بستر پیشرفت،مؤانست به موفقیت، برازندگی نقش، خلاقیت تحصیلی) تشکیل شده است. نتیجهگیری:دادههای کیفی تحلیل شده نشان میدهد موفقیت برای همه قابل دستیابی است و برای ارتقای موفقیت تحصیلی دانشآموزان با وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین، رشد موفقیتآمیز عوامل فردی و نقشآفرینی کارکردهای خانوادگی حائز اهمیت است.
Seyyedmoharrami I, Kareshki H, Kimiaei S A, Bordbar M. The pattern of individual and family factors affecting the academic success of high school students in less-privileged areas: Grounded theory. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (4) :344-354 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3149-fa.html
سیدمحرمی ایمان، کارشکی حسین، کیمیایی سیدعلی، بردبار مریم. الگوی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان متوسطه مناطق کم-برخوردار: نظریه دادهبنیاد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (4) :344-354