[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) ::
جلد 17 شماره 6 صفحات 115-105 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبار‌یابی ابزار سنجش تدریس پژوهی
ناهید احمدی1 ، مریم تقوایی یزدی2 ، سعید صفاریان همدانی3
1- واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی،
2- واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ، m_taghvaeeyazdi@yahoo.com
3- واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (423 مشاهده)
 
مقدمه: تدریس‌پژوهی یک رویکرد توسعه حرفه‌ای با پژوهش گروهی در کلاس درس است که در طی آن اساتید با یکدیگر برای تدوین طرح درس، اجرا و با مشاهده نتایج آن در جهت بهبود یادگیری دانشجویان همکاری و مشارکت می‌کنند این پژوهش با هدف طراحی و اعتبار‏یابی ابزار سنجش تدریس‏پژوهی انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع آمیخته(کمی و کیفی)، جامعه آماری بخش کیفی شامل اعضای هیات‏ علمی خبره در زمینه تدریس‏پژوهی بخش کمی شامل کلیه اعضای هیات‏علمی دانشگاه‏های آزاد اسلامی مازندران بوده است. نمونه‏ ها در بخش کیفی13نفر به روش هدفمند و در بخش کمی 301نفر به روش تصادفی طبقه‏ ای انتخاب شدند. پس از مصاحبه با 13نفر، اشباع داده‏ ها حاصل شد. مقوله‏ ها از طریق مصاحبه، شناسایی و کدگذاری و بر اساس آن پرسشنامه‏ ای با 4بعد و 77گویه طراحی شد. پس از آن روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی، و روایی سازه از روش عاملی‏تأییدی، جهت تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون‏های آلفای‏ کرونباخ و پایایی‏ ترکیبی استفاده گردید.
نتایج: ابتدا روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی، و 23سوال حذف شد و 54سوال باقی ماند پس از آن روایی سازه‏ای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بار‏عاملی تمامی سوالات بالای 7/0و میانگین واریانس‏ استخراج‏ شده بالای 5/0 و نیز پایایی هر دو ملاک (آلفای‏ کرونباخ، پایایی ‏ترکیبی) تمام ابعاد بالای 9/0 بوده است و پرسشنامه با 54 سوال تایید شد.
نتیجه ‏گیری: دانشگاه‏ها و موسسات آموزش عالی می‏توانند از ابزار طراحی شده برای سنجش کارکردهای تدریس‏ پژوهی و با هدف ارزیابی وضعیت موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف کارکردهای تدریس ‏پژوهی جهت تحقق کیفیت آموزشی استفاده نمایند.

 
واژه‌های کلیدی: تدریس‌ پژوهی، اعتبار‌یابی، طراحی، ابزار
متن کامل [PDF 584 kb]   (189 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1402/4/17 | پذیرش: 1402/6/14 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi N, Taqvaee Yazdi M, Safarian Hamdani S. Design and validation of lesson study assessment tool. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :105-115
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3177-fa.html

احمدی ناهید، تقوایی یزدی مریم، صفاریان همدانی سعید. طراحی و اعتبار‌یابی ابزار سنجش تدریس پژوهی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :105-115

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3177-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710