1- واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، 2- واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ، m_taghvaeeyazdi@yahoo.com 3- واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (423 مشاهده)
مقدمه: تدریسپژوهی یک رویکرد توسعه حرفهای با پژوهش گروهی در کلاس درس است که در طی آن اساتید با یکدیگر برای تدوین طرح درس، اجرا و با مشاهده نتایج آن در جهت بهبود یادگیری دانشجویان همکاری و مشارکت میکنند این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی ابزار سنجش تدریسپژوهی انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع آمیخته(کمی و کیفی)، جامعه آماری بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی خبره در زمینه تدریسپژوهی بخش کمی شامل کلیه اعضای هیاتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی مازندران بوده است. نمونه ها در بخش کیفی13نفر به روش هدفمند و در بخش کمی 301نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. پس از مصاحبه با 13نفر، اشباع داده ها حاصل شد. مقوله ها از طریق مصاحبه، شناسایی و کدگذاری و بر اساس آن پرسشنامه ای با 4بعد و 77گویه طراحی شد. پس از آن روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی، و روایی سازه از روش عاملیتأییدی، جهت تعیین پایایی پرسشنامه از آزمونهای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید.
نتایج: ابتدا روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی، و 23سوال حذف شد و 54سوال باقی ماند پس از آن روایی سازهای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بارعاملی تمامی سوالات بالای 7/0و میانگین واریانس استخراج شده بالای 5/0 و نیز پایایی هر دو ملاک (آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) تمام ابعاد بالای 9/0 بوده است و پرسشنامه با 54 سوال تایید شد.
نتیجه گیری: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی میتوانند از ابزار طراحی شده برای سنجش کارکردهای تدریس پژوهی و با هدف ارزیابی وضعیت موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف کارکردهای تدریس پژوهی جهت تحقق کیفیت آموزشی استفاده نمایند.
Ahmadi N, Taqvaee Yazdi M, Safarian Hamdani S. Design and validation of lesson study assessment tool. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :105-115 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3177-fa.html
احمدی ناهید، تقوایی یزدی مریم، صفاریان همدانی سعید. طراحی و اعتباریابی ابزار سنجش تدریس پژوهی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :105-115