[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 343-331 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر وب بر خودتنظیمی تحصیلی، اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری
مجتبی رضایی راد 1، فائزه اصغری قاجاری2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، mojtabarezaeirad@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
چکیده:   (183 مشاهده)
مقدمه: آموزش‌ذهن­آگاهی در جهت تقویت و بهبود پیش‌نیازهای یادگیری مفید می‌باشد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش ذهن­ آگاهی مبتنی بر وب بر خودتنظیمی تحصیلی، اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری انجام گردید.
روش کار: این مطالعه با روش، نیمه آزمایشی با مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون و گروه­های آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در سال تحصیلی 1402-1401 که به روش هدفمند، تعداد 40 نفر در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) گمارش شدند. ابزار اندازه­گیری، پرسشنامه­های خود­تنظیمی بوفارد و همکاران، اعتماد به نفس مهری و همکاران و خودکارآمدی شرر و مادوکس بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون­­های توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس یک و جند متغیره استفاده شد.
نتایج: یافته­ها نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد (05/0=α)، آموزش ذهن­آگاهی بر هر یک از متغیرهای خودتنظیمی تحصیلی، اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری موثر بوده و میزان تاثیر نخست بر خودکارآمدی (اندازه اثر: 91/0)، سپس بر خودتنظیمی تحصیلی (اندازه اثر: 71/0) و در نهایت بر اعتماد به نفس (اندازه اثر: 39/0) باشد.
نتیجه گیری: آموزش ذهن­آگاهی  یکی از شیوه ها و روش های مؤثر در افزایش میزان خودتنظیمی تحصیلی، اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری است.
واژه‌های کلیدی: اعتماد به نفس، خودتنظیمی تحصیلی، خودکارآمدی، ذهن‌ آگاهی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 684 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1402/4/18 | پذیرش: 1402/4/28 | انتشار: 1403/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Rad M, Asghari ghajari F. The effect of web-based mindfulness training on academic self-regulation, self-confidence and self-efficacy of nursing students. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3) :331-343
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3178-fa.html

رضایی راد مجتبی، اصغری قاجاری فائزه. تاثیر آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر وب بر خودتنظیمی تحصیلی، اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3) :331-343

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3178-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660