1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، mojtabarezaeirad@yahoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
چکیده: (183 مشاهده)
مقدمه: آموزشذهنآگاهی در جهت تقویت و بهبود پیشنیازهای یادگیری مفید میباشد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر وب بر خودتنظیمی تحصیلی، اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری انجام گردید. روش کار: این مطالعه با روش، نیمه آزمایشی با مراحل پیشآزمون و پسآزمون و گروههای آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در سال تحصیلی 1402-1401 که به روش هدفمند، تعداد 40 نفر در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) گمارش شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای خودتنظیمی بوفارد و همکاران، اعتماد به نفس مهری و همکاران و خودکارآمدی شرر و مادوکس بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس یک و جند متغیره استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد که در سطح اطمینان 95 درصد (05/0=α)، آموزش ذهنآگاهی بر هر یک از متغیرهای خودتنظیمی تحصیلی، اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری موثر بوده و میزان تاثیر نخست بر خودکارآمدی (اندازه اثر: 91/0)، سپس بر خودتنظیمی تحصیلی (اندازه اثر: 71/0) و در نهایت بر اعتماد به نفس (اندازه اثر: 39/0) باشد. نتیجه گیری: آموزش ذهنآگاهی یکی از شیوه ها و روش های مؤثر در افزایش میزان خودتنظیمی تحصیلی، اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری است.
Rezaei Rad M, Asghari ghajari F. The effect of web-based mindfulness training on academic self-regulation, self-confidence and self-efficacy of nursing students. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (3) :331-343 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3178-fa.html
رضایی راد مجتبی، اصغری قاجاری فائزه. تاثیر آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر وب بر خودتنظیمی تحصیلی، اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (3) :331-343