[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1404 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 23-10 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی پدیده وانمودگرایی در دانشجویان بر اساس سبک های دلبستگی، عزت نفس و شفقت به خود در دوران همه گیری کووید-19
محمدرضا تمنایی فر1 ، نسیم رضایی2
1- دانشگاه کاشان ، tamannai@kashanu.ac.ir
2- دانشگاه کاشان
چکیده:   (182 مشاهده)
مقدمه: همه گیری کووید-19 برای گروه­های مختلف از جمله دانشجویان چالش­های زیادی مانند وانمودگرایی را ایجاد کرد. پدیده وانمودگرایی یک تجربه فردی است که در آن فرد دچار شک و تردید به خود و توانایی­های خود می­شود که تبعات زیادی به خصوص برای دانشجویان دارد؛ بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی پدیده وانمودگرایی بر اساس سبک­های دلبستگی، عزت نفس و شفقت به خود در همه گیری کووید- 19 انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی (همبستگی) بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. تعداد 400  دانشجو با روش نمونه‌گیری در دسترس مطالعه شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس پدیده وانمودگرایی کلانس (1985)، پرسش­نامه سبک‌های دلبستگی هازن و شیور (1987)، مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1965) و فرم کوتاه مقیاس شفقت به خود ریس و همکاران (2011) بود. در تجزیه و تحلیل داده ­های پژوهش از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده گردید.
یافته­ها: نتایج نشان داد بین وانمودگرایی و سبک­های دلبستگی ایمن (11/۰-,  p<0/01)، اضطرابی ( 43/۰ , p<0/01) و اجتنابی (24/۰, p<0/01 )، شفقت به خود (60/۰-,  p<0/01 ) و عزت نفس (57/۰-,  p<0/01 ) همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین شفقت به خود، دلبستگی اضطرابی و عزت نفس به ترتیب بیشترین سهم را در پیش­بینی­ وانمودگرایی داشتند.
نتیجه گیری: یافته‌های پژوهش حاضر مبنی بر نقش سبک دلبستگی، شفقت به خود و عزت نفس در وانمودگرایی دارای تلویحات کاربردی برای مراکز مشاوره‌ی تحصیلی و سازمان­های مدیریت بحران هستند. نتایج این طرح می­تواند پاسخگوی برخی نیازهای آموزشی- بهداشتی در حوزه پیشگیری از مسائل روانشناختی دانشجویان از جمله وانمودگرایی در شرایط بحرانی همچون همه گیری کووید- 19 باشد.
 
واژه‌های کلیدی: وانمودگرایی، سبک‌های دلبستگی، عزت نفس، شفقت به خود، کووید-19
متن کامل [PDF 643 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1402/5/10 | پذیرش: 1402/9/4 | انتشار: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tamannaeifar M, Rezaei N. Predicting the impostor phenomenon in students based on attachment styles, self-esteem and self-compassion during the covid-19 pandemic. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (2) :10-23
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3186-fa.html

تمنایی فر محمدرضا، رضایی نسیم. پیش بینی پدیده وانمودگرایی در دانشجویان بر اساس سبک های دلبستگی، عزت نفس و شفقت به خود در دوران همه گیری کووید-19. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (2) :10-23

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3186-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714