1- دانشگاه کاشان ، tamannai@kashanu.ac.ir 2- دانشگاه کاشان
چکیده: (182 مشاهده)
مقدمه: همه گیری کووید-19 برای گروههای مختلف از جمله دانشجویان چالشهای زیادی مانند وانمودگرایی را ایجاد کرد. پدیده وانمودگرایی یک تجربه فردی است که در آن فرد دچار شک و تردید به خود و تواناییهای خود میشود که تبعات زیادی به خصوص برای دانشجویان دارد؛ بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پدیده وانمودگرایی بر اساس سبکهای دلبستگی، عزت نفس و شفقت به خود در همه گیری کووید- 19 انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی (همبستگی) بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. تعداد 400 دانشجو با روش نمونهگیری در دسترس مطالعه شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس پدیده وانمودگرایی کلانس (1985)، پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شیور (1987)، مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1965) و فرم کوتاه مقیاس شفقت به خود ریس و همکاران (2011) بود. در تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده گردید. یافتهها:نتایج نشان داد بین وانمودگرایی و سبکهای دلبستگی ایمن (11/۰-, p<0/01)، اضطرابی ( 43/۰ ,p<0/01) و اجتنابی (24/۰,p<0/01)، شفقت به خود (60/۰-, p<0/01) و عزت نفس (57/۰-, p<0/01) همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین شفقت به خود، دلبستگی اضطرابی و عزت نفس به ترتیب بیشترین سهم را در پیشبینی وانمودگرایی داشتند. نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاضر مبنی بر نقش سبک دلبستگی، شفقت به خود و عزت نفس در وانمودگرایی دارای تلویحات کاربردی برای مراکز مشاورهی تحصیلی و سازمانهای مدیریت بحران هستند. نتایج این طرح میتواند پاسخگوی برخی نیازهای آموزشی- بهداشتی در حوزه پیشگیری از مسائل روانشناختی دانشجویان از جمله وانمودگرایی در شرایط بحرانی همچون همه گیری کووید- 19 باشد.
Tamannaeifar M, Rezaei N. Predicting the impostor phenomenon in students based on attachment styles, self-esteem and self-compassion during the covid-19 pandemic. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (2) :10-23 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3186-fa.html
تمنایی فر محمدرضا، رضایی نسیم. پیش بینی پدیده وانمودگرایی در دانشجویان بر اساس سبک های دلبستگی، عزت نفس و شفقت به خود در دوران همه گیری کووید-19. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (2) :10-23