1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، n.najafzadeh92@gmail.com 2- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده: (181 مشاهده)
مقدمه: یادگیری معکوس رویکردی نوین در نظام آموزشی است و علی رغم اینکه امکان اجرای آن در کلاسهای دوره های ابتدایی و درس علومتجربی از لحاظ موضوعی، امکانات آموزشی و زمانی فراهم است، استفاده از آن محدود میباشد لذا مقاله حاضر با هدف تعیین اثربخشی یادگیری معکوس بر سواد سلامت در درس علوم تجربی دوره دوم ابتدایی انجام شد. روشها:روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود و جامعه آماری دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه شهر بناب بودند که در سال تحصیلی 1401-1400 به تحصیل اشتغال داشتند. حجم نمونه شامل ۴۴ نفر از دانش آموزان بود که در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم بندی شده بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه سنجش سواد سلامت مقتبس از پرسشنامه منتظری و همکاران (۱۳۹۳) با پایایی 886/0 و آزمون مدادکاغذی با پایایی 722/0 بود و روایی آنها پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی و معلمان باسابقه تایید شد. ابتدا، پرسشنامه و آزمون مداد کاغذی به عنوان پیش آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 1۰ جلسه تحت راهبرد یادگیری معکوس در درس علوم تجربی در موضوعات سواد سلامت قرار گرفت. بعد از اتمام جلسات آموزشی، بر روی هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها:یافته ها نشان داد که میانگین نمرات دانش آموزانی که روش یادگیری معکوس را دریافت کرده بودند بیشتر از میانگین نمرات دانشآموزانی بود که از روش سنتی در تدریس استفاده کردهاند. نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که روش یادگیری معکوس بر سواد سلامت دانش آموزان موثر بود.
Najafzadeh Nezamabad N, Barghi I, Golmohammadnazhad Bahrami G. The Effectiveness of Flipped Classroom on Health Literacy in the Experimental Sciences Course. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (4) :386-396 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3193-fa.html
نجف زاده نظام اباد ندا، برقی عیسی، گلمحمدنژاد بهرامی غلامرضا. اثربخشی یادگیری معکوس بر سواد سلامت در درس علوم تجربی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (4) :386-396