[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 4 - ( مهر-آبان 1403 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 396-386 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی یادگیری معکوس بر سواد سلامت در درس علوم تجربی
ندا نجف زاده نظام اباد 1، عیسی برقی2 ، غلامرضا گلمحمدنژاد بهرامی2
1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، n.najafzadeh92@gmail.com
2- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (76 مشاهده)
مقدمه: یادگیری معکوس رویکردی نوین در نظام­ آموزشی است و علی رغم اینکه امکان اجرای آن در کلاس­های دوره های ابتدایی و درس علوم­تجربی از لحاظ موضوعی، امکانات آموزشی و زمانی فراهم است، استفاده از آن محدود می­باشد لذا مقاله حاضر با هدف تعیین اثربخشی یادگیری معکوس بر سواد سلامت در درس علوم تجربی دوره دوم ابتدایی انجام شد.
روش­ها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود و جامعه آماری دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه شهر بناب بودند که در سال تحصیلی 1401-1400 به تحصیل اشتغال داشتند. حجم نمونه شامل ۴۴ نفر از دانش آموزان بود که در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم ­بندی شده بودند. ابزار پژوهش پرسش­نامه سنجش سواد سلامت مقتبس از پرسش­نامه منتظری و همکاران (۱۳۹۳) با پایایی 886/0 و آزمون مدادکاغذی با پایایی 722/0  بود و روایی آن­ها پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی و معلمان باسابقه تایید شد. ابتدا، پرسش­نامه و آزمون مداد کاغذی به عنوان پیش­ آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 1۰ جلسه تحت راهبرد یادگیری معکوس در درس علوم­ تجربی در موضوعات سواد سلامت قرار گرفت. بعد از اتمام جلسات آموزشی، بر روی هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده ­شد.
یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد که میانگین نمرات دانش آموزانی که روش یادگیری معکوس را دریافت کرده بودند بیشتر از میانگین نمرات دانش­آموزانی بود که از روش سنتی در تدریس استفاده کرده‌اند.
نتیجه گیری: می‌توان نتیجه گرفت که روش یادگیری معکوس بر سواد سلامت دانش آموزان موثر بود.
 
واژه‌های کلیدی: یادگیری، یادگیری معکوس، سواد سلامت، علوم تجربی.
متن کامل [PDF 790 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1402/5/31 | پذیرش: 1402/11/13 | انتشار: 1403/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafzadeh Nezamabad N, Barghi I, Golmohammadnazhad Bahrami G. The Effectiveness of Flipped Classroom on Health Literacy in the Experimental Sciences Course. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (4) :386-396
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3193-fa.html

نجف زاده نظام اباد ندا، برقی عیسی، گلمحمدنژاد بهرامی غلامرضا. اثربخشی یادگیری معکوس بر سواد سلامت در درس علوم تجربی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (4) :386-396

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3193-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( مهر-آبان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660