1- دانشگاه اصفهان 2- دانشگاه اصفهان ، r.hoveida@edu.ui.ac.ir
چکیده: (582 مشاهده)
مقدمه:حکمرانی در نظامهای آموزشی همچون چتری بر کلیه ارکان و اجزاء دستگاه تعلیم و تربیت سایه افکنده است و شناخت ابعاد و مؤلفههای حکمرانی بویژه از منظر اندیشمندان عرصه حکمرانی، الگویی نظاممند و مجرب را پیشروی سیاستگذاران تربیتی و آموزشی خواهد گشود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای حکمرانی در نظامهای آموزشی در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای که بیش از سه دهه در بالاترین سطوح حکمرانی و در چارچوب اندیشه اسلامی نقشآفرین بوده است، انجام شده است. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش «نظریهپردازی دادهبنیاد» و با بهرهگیری از نرمافزار تحلیل کیفی Atlas.ti و اعتباریابی دوگانه با استفاده از ارزیاب موازی با محاسبه ضریب کاپای 0.94 و اخذ نظر خبرگان و صاحبنظران موضوعی انجام شده است. یافتهها: نتایج کد گذاری سه مرحلهای بر روی 2424 سند شناسایی شده که جملگی منتسب به معظمله بوده و 273 سند انتخابی و 1381 گزاره، از رویش 3 بُعد و 13 مؤلفه حکایت دارد. بُعد «ماهیت حکمرانی» شامل مؤلفههای «مردمپایه، استقلالطلب، آرمان گرایی واقعبین، عدالتمحور» و بُعد «قلمرو حکمرانی» شامل مؤلفههای «اسناد و نظامات، ارکان تعلیم و تربیت، حکمرانی بیرونی» و بُعد «ویژگیهای حکمرانی» شامل مؤلفههای «انعطافپذیری، فسادستیزی، قانونمداری، پاسخگویی، وحدت و یکپارچگی، همکاری و همافزایی». نتیجهگیری: حکمرانی در نظامهای آموزشی در هندسه فکری حضرت آیتالله خامنهای بر الگویی منسجم و برخاسته از مبانی اندیشه اسلامی ابتناء یافته است که پژوهش حاضر گوشهای از این انسجام فکری را احصاء و ارائه نموده است. واژگان کلیدی: حکمرانی، نظریهپردازی دادهبنیاد، نظامهای آموزشی، حضرت آیتالله خامنهای
hoseini nejad mahani S M R, hoveida R, abedini Y. Grounded Exploration of the dimensions and components of governance in educational systems In the intellectual system of Ayatollah Khamenei. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :36-47 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3257-fa.html
حسینی نژاد ماهانی سیدمحمدرضا، هویدا رضا، عابدینی یاسمین. یافتاری داده بنیاد از ابعاد و مؤلفه های حکمرانی در نظام های آموزشی در اندیشه منظوم حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :36-47