[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) ::
جلد 17 شماره 6 صفحات 47-36 برگشت به فهرست نسخه ها
یافتاری داده بنیاد از ابعاد و مؤلفه های حکمرانی در نظام های آموزشی در اندیشه منظوم حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)
سیدمحمدرضا حسینی نژاد ماهانی1 ، رضا هویدا2 ، یاسمین عابدینی1
1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه اصفهان ، r.hoveida@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (582 مشاهده)
مقدمه: حکمرانی در نظام­های آموزشی همچون چتری بر کلیه ارکان و اجزاء دستگاه تعلیم و تربیت سایه افکنده است و شناخت ابعاد و مؤلفه­های حکمرانی بویژه از منظر اندیشمندان عرصه حکمرانی، الگویی نظام­مند و مجرب را پیش­روی سیاستگذاران تربیتی و آموزشی خواهد گشود. از این­رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه­های حکمرانی در نظام­های آموزشی در منظومه فکری حضرت آیت­الله خامنه­ای که بیش از سه دهه در بالاترین سطوح حکمرانی و در چارچوب اندیشه اسلامی نقش­آفرین بوده است، انجام شده است.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش «نظریه­پردازی داده­­بنیاد» و با بهره­گیری از نرم­افزار تحلیل کیفی Atlas.ti و اعتباریابی دوگانه با استفاده از ارزیاب موازی با محاسبه ضریب کاپای 0.94 و اخذ نظر خبرگان و صاحب­نظران موضوعی انجام شده است.
یافته­ها: نتایج کد گذاری سه مرحله­ای بر روی 2424 سند شناسایی شده که جملگی منتسب به معظم­له بوده و 273 سند انتخابی و 1381 گزاره، از رویش 3 بُعد و 13 مؤلفه حکایت دارد. بُعد «ماهیت حکمرانی» شامل مؤلفه­های «مردم­پایه، استقلال­طلب، آرمان گرایی واقع­بین، عدالت­محور» و بُعد «قلمرو حکمرانی» شامل مؤلفه­های «اسناد و نظامات، ارکان تعلیم و تربیت، حکمرانی بیرونی» و بُعد «ویژگی­های حکمرانی» شامل مؤلفه­های «انعطاف­پذیری، فسادستیزی، قانون­مداری، پاسخگویی، وحدت و یکپارچگی، همکاری و هم­افزایی».
نتیجه­گیری: حکمرانی در نظام­های آموزشی در هندسه فکری حضرت آیت­الله خامنه­ای بر الگویی منسجم و برخاسته از مبانی اندیشه اسلامی ابتناء یافته است که پژوهش حاضر گوشه­ای از این انسجام فکری را احصاء و ارائه نموده است.
واژگان کلیدی: حکمرانی، نظریه­پردازی داده­­بنیاد، نظام­های آموزشی، حضرت آیت­الله خامنه­ای
واژه‌های کلیدی: حکمرانی، نظریه پردازی داده بنیاد، نظام های آموزشی، حضرت آیت الله خامنه ای
متن کامل [PDF 883 kb]   (221 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1402/12/21 | پذیرش: 1403/1/15 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hoseini nejad mahani S M R, hoveida R, abedini Y. Grounded Exploration of the dimensions and components of governance in educational systems In the intellectual system of Ayatollah Khamenei. Educ Strategy Med Sci 2025; 17 (6) :36-47
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3257-fa.html

حسینی نژاد ماهانی سیدمحمدرضا، هویدا رضا، عابدینی یاسمین. یافتاری داده بنیاد از ابعاد و مؤلفه های حکمرانی در نظام های آموزشی در اندیشه منظوم حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (6) :36-47

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3257-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710